Matkalla kohti minimalistisempaa elämää

Tämä on ensimmäinen blogini. En ole ennen ollut olemassa netissä, en ole edes Facebookissa.

Mikä sai minut aloittamaan tämän blogin? Halu kirjoittaa. Kirjoittaminen on aina ollut minulle tärkeä harrastus ja tapa ilmaista itseäni. Tajusin, että kirjoittaminen on hyvinvoinnilleni niin tärkeää, että minun tulisi tehdä sitä enemmän.

Miksi kirjoitan minimalismista? Haluan yksinkertaistaa elämääni. Haluan vähentää kulutusta. Shoppailu ei ole koskaan kuulunut harrastuksiini, ostaminen on minulle pakollinen välttämättömyys. Ruokaa on ostettava, vaatteitakin joskus. Tämä ei silti tarkoita, että kodissani olisi vain tarpeellinen. Ei tosiaankaan. Kodissani on tavaraa vähemmän, kuin muistaakseni yhdessäkään kodissa, missä olen käynyt. Silti sitä on liikaa, ja se syö energiaani. Haluan suunnata energiaani tärkeämpiin asioihin. Haluan elämääni enemmän sisältöä. Parempaa sisältöä.

Tänä keväänä olen lukenut paljon erilaisten ihmisten blogeja minimalismista. Olen todella pysähtynyt ajattelemaan, ja tajunnut, että haluan elämältäni jotakin muuta, kuin mitä nyt on. Olen ollut matkalla kohti yksinkertaisempaa elämää jo vuosia, mutta tänä keväänä kehitykseni on ottanut aimo harppauksen.

Minulle on sisäistynyt paremmin, mitä todella haluan. Matka on alussa, polkua on kuljettu jo palan matkaa, mutta vielä on kuljettavaa. Maailmasta ei tule valmista, eikä ole valmista ihmistä. Kehitystä tapahtuu jatkuvasti ja hyvä niin.

Matka on alkamassa. Tervetuloa mukaan!

7 kommenttia artikkelissa “Matkalla kohti minimalistisempaa elämää

  1. Hehheheee.. Luin sitten eilisen ja tämän päivän aikana koko blogisi läpi, pieni pettymys kun pääsin ensimmäiseen postaukseesi = D Ei vaan, oon sellainen tavarahamsteri, että huhhuh!! Mulle ei kuitenkaan tuota ongelmaa päästä tavarasta eroon, mutta oon nimenomaan sellainen ”uusi tavara sisään, vanha ulos”. Nyt tuntuu kuin olisin valaistunut ja tullut minimalismin uskoon kahdessa päivässä:D Oon kirjaimellisesti käyttänyt kokonaiset kaksi päivää sun blogiin…. Ja lueskellut linkkejäsi, joita olet laittanut… Oon sekasin, hyvällä tavalla. En ole tällä hetkellä kotona Suomessa, mutta kun päälle parin kk:n päästä sinne pääsen, auta armias kun mä vähemmän sitä roinaa ja aloitan minimalistisemman elämän, en hanki enää tavaraa, koska se on ”kivaa”. Huh! Lahjojen antamisesta olen kyllä avopuolison kanssa jo luopunut ja perustimme mm. kummilapsellemme tilin, johon keräämme rahaa yhteistä reissua varten. Iiik!! En meinaa jaksaa odottaa että pääsen kotiin ja aloittamaan 😉 Hei, meinasin muuten kysyä, että onko sulla vinkkejä muista minimalismiblogeista? On niin hirvittävä tarve lukea lisää 😉 Tottakai googlettamalla varmasti pääsen alkuun, mutta jos sattuisit osaamaan suosittelemaan jotain hyviä!! Kiitos hirveästi mahtavasta blogista. Luen muutenkin isoo kasaa blogeja, yllätyin miten tykästyin sinun blogiisi, kun yleensä en voi sietää blogeja ilman kuvia, nyt en edes tajunnut asiaa kuin vasta luettuani postauksesi, jossa mainitsit että et halua laittaa ”turhia” kuvia… hehheh. Kiitos kiitos kiitos. Ei muuta, Mukavaa päivää ja viikonloppua, sekä kirjoittamisen iloa!!!! 🙂

    • Kiitos kommentistasi! On sinulla ollut luku-urakka! 🙂 On kiinnostava tunne, kun pääsee sisälle aivan erilaiseen tapaan ajatella kuin mihin on tottunut. Poikkea kertomaan miten tilanne kehittyi, kun pääset Suomeen.

      Mukava kuulla, että pidät blogistani, vaikkei täältä kuvia löydykään. Tuntuu hyvältä kuulla, että huomasit kuvattomuuden vasta jonkin aikaa luettuasi. 🙂 Ja ole hyvä, on aina mukava kuulla, että kirjoituksillani on merkitystä. Mukavaa viikonloppua sinullekin! Pyrin pitämään kirjoittamisen iloa yllä. 🙂

  2. Ja nyt tietenkin huomasin että sullahan on tuolla yläpalkissa toi ”mimimalismiblogeja”- kohta… joten se siitä kysymyksestä 🙂

    • Höh, unohdin vastata tähän tuossa aiemmassa vastauksessani. Yläpalkissa on blogeja, joita seuraan kohtuullisen säännöllisesti. Muitakin blogeja aiheesta on, kannattaa googlata. Satunnaisesti törmäilen muihinkin aihepiirin blogeihin, joita voisin täydentää listaan. En ole listaa aikoihin päivittänyt. Valitettavasti en osaa näistä muista sen enempää vinkata, kun en säännöllisesti niitä seuraa, enkä siis muista niiden nimiä ja osoitteita. Raja blogien lukemisessakin on vedettävä johonkin, että jää muullekin elämälle tilaa.

  3. Paluuviite: Mistä löydän lisää tietoa minimalimista | Minimalismi.fi

  4. Moi,

    Täällä kirjoittaa sama ”jee”, kuin tuolloin 1,5 vuotta sitten. Tuolloin olin vaihto-opiskelijana länsinaapurissa. Nyt olen ollut kotona jo siis n.1,5vuotta. Olemme miehen kanssa ehtineet muuttaa Helsinkiin aiempaa kämppää puolet pienempään. Asumme nyt vuokralla 34m2 kaksiossa, joka on 1920-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Tulevaisuudessa aiomme ostaa oman asunnon, koska asuntojen hinnat ovat pilvissä, harkitsemme jopa yksiön ostamista. Aika näyttää mihin päädytään 🙂

    Olemme luopuneet tv:stä, useista huonekaluista, vaatteista, suuresta osasta astioita ym.. Nykyään luen vain muutamia blogeja, jotka sattuvat kaikki liittyvän tähän teemaan – elämän yksinkertaistamiseen. Mulle oli erittäin helppoa aloittaa tavarasta, karsia turhaa pois. Nyt olen huomannut, että olen tietoisesti ja vähemmän tietoisesti karsinut myös muuta ”turhaa” pois elämästäni. Olen oppinut kuinka nauttia hetkestä, hiljaisuudesta ja rauhasta. En enää käytä aikaa kaupoissa pyörimiseen tai sisustamiseen. Keskityn entistä enemmän tukemaan kestävää kehitystä. Suurin muutos on tapahtunut siinä, että olen alkanut arvostaa asioita enemmän.

    Kiitos vielä näin päälle puolentoista vuoden jälkeen sun blogista, edelleen luen jokaisen postauksen ilomielin. ❤

    • Kiva kun palasit kertomaan kuulumisia! Olet muuttanut monia asioita elämässäsi. Kirjoitit, että olet alkanut arvostaa asioita enemmän. Se kuulostaa oikein hyvältä. Itselleni on käynyt samoin tämän yksinkertaistamisprosessin edetessä, koen sen suureksi lahjaksi.

      Katselen aina välillä myytäviä asuntoja, jos sattuisin löytämään juuri tuollaisen pikkukaksion missä tekin asutte. Tällä suunnalla niitä tulee vastaan hyvin harvoin. Ei sillä, että olisin muuttamassakaan, mutta asuisin mielelläni hyvin suunnitellussa, tehokkaasti toimivassa pikkukaksiossa. Tämä 54 neliötä tuntuu usein turhan suurelta.

      Kiitos itsellesi kommentista. 🙂 Mukavaa, että lueskelet kirjoituksiani.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s