Minimalismi I: mikä elämässä on tärkeää?

Minimalismilla tarkoitetaan pohjimmiltaan keskittymistä olennaiseen. Minimalisti keskittyy siihen, mikä on hänelle tärkeää. Minimalisti pyrkii karsimaan elämästään kaiken turhan ja epäolennaisen, jotta jäljelle jää vain tärkeä ja merkityksellinen.

Minimalismi auttaa saavuttamaan vapautta ja riippumattomuutta. Monia vanhoja tottumuksia ja rutiineja voi jättää taakseen, kun huomaa, että tässä vaiheessa elämää niillä ei ole enää arvoa.

Milloin viimeksi pysähdyit esittämään itsellesi kysymyksen: mikä minulle on elämässä tärkeää? Kun nyt mietit tätä hetkeä, täyttyykö elämäsi sinulle todella tärkeistä asioista? Miten paljon elämässäsi on sellaisia asioita, joilla ei oikeastaan ole sinulle enää suurempaa merkitystä, mutta toteutat niitä, koska olet tottunut tekemään niin?

Tänä keväänä olen alkanut todella miettiä näitä kysymyksiä, ja niissä riittää vielä mietittävää. Kiinnostuin minimalismista, kun törmäsin sattumalta Joona Luostarisen Minimalismi-blogiin. Samalla löysin nimen elämäntavalle, joka oli tuntunut minusta aina oikealta.

Vähemmän on aina ollut minulle enemmän, mutta nyt alan pala kerrallaan ymmärtää, miten paljon enemmän se voikaan olla. Pääni sisällä olen jo pitkään etsinyt asioita, joihin minimalismi toi vastauksen. Joonan blogin löydettyäni olenkin ahminut monenlaisia minimalismi-blogeja, ja saanut valtavan määrän tietoa siitä, miten pääsen sinne mihin olen menossa.

Minulle elämässä tärkeää ovat perhe ja ystävät. Elämän jakaminen toisten ihmisten kanssa. Terveys on yksi kulmakivistä. Kirjoittaminen on minulle tärkeä ajattelun ja itseilmaisun keino. Musiikki on yksi suurimmista elämääni rikastavista tekijöistä. Se tarjoaa väylän käsitellä monenlaisia asioita ja tunteita, ja parhaimmillaan tuntuu korvan ja sydämen lisäksi koko kehossa. Lukeminen tarjoaa aivan toisen maailman, ja on vertaansa vailla. Koti on minulle tärkeä paikka. Luonto ja siellä liikkuminen on tärkeää. Käveleminen tyhjentää pään uskomattomalla tavalla, siinä on jotakin meditatiivista.

Täyttyykö elämäni näistä minulle tärkeistä asioista? No ei täyty. Elämäni täyttyy suurelta osin hyvin toisarvoisista asioista. Miten paljon menee aikaa siivoamiseen, tavaran järjestelyyn ja sen huoltamiseen, tv:n katseluun, iltapäiväuutisten lukemiseen? Miten suuren osan elämästä täyttävät asiat, joita pitäisi tehdä. Jotenkin tuntuu, etten suinkaan ole ainoa, joka tuota sanaa raahaa turhan paljon mukanaan. (Ryhtyminen ei valitettavasti – tähän asti – ole ollut vahvuuteni, vaikka kaikkea olisi muka pitänytkin.) Miten paljon menee aikaa paperikasojen taltuttamiseen?

Miten paljon ajan lisäksi kuluu energiaa kaikkeen turhaan? En jää tekemään tarkempia laskelmia, mutta vastaan, että paljon.

Ihminen luo nopeasti tapoja ja rutiineja, mutta harvoin niitä tulee kyseenalaistaneeksi. Luen tavan vuoksi uutisia puhelimella (liikaa), vaikka tosiasiassa olen varsin kyllästynyt jatkuviin huonoihin uutisiin. Tv:n katselussa olen sentään kehittynyt vuosien mittaan, ja osaan lopettaa elokuvan katsomisen, jos se lakkaa minua kiinnostamasta. Nykyään myös valitsen aina vain tarkemmin, mitä sarjoja alan seurata, ja lopetan sarjan katselun, jos se lakkaa kiinnostamasta.

Televisiota tulee kaikesta huolimatta katsottua liikaa. Olen huomannut, etten enää viihdy sen seurassa, kuten joskus ennen. Jääkiekon mm-kisat katsoin, koska olen ne katsonut ennenkin, mutta huomasin muuttuneeni – ei niillä ollut minulle enää merkitystä. Muutosten vakiintuminen tuntuu vievän kuitenkin aikaa. Katsoin jääkiekkoa ja ihmettelin, että miksi katson. Tavat istuvat tiukassa. Ensi vuonna löydän varmasti ajalleni parempaa käyttöä.

Suosittelen lämpimästi miettimään, miten sinun elämäsi rakentuu. Mikä sinulle on tärkeää? Mihin sinun aikasi kuluu, käytätkö sitä juuri niin kuin haluaisit? Täyttyykö elämäsi sinulle tärkeistä asioista, vai ovatko vähemmän tärkeät asiat vallanneet niiltä tilaa?

Palaan näihin aiheisiin seuraavassa osassa. Olen prosessin siinä vaiheessa, että haluan käyttää aikaa sen miettimiseen, millaista haluan elämäni olevan tästä eteenpäin. Olen ollut elämässäni suurelta osin passiivinen sivustakatsoja, nyt on aika siirtyä aktiiviseksi toimijaksi. Silmät ovat auenneet, eikä näky ole kaunis.

Yksi kommentti artikkelissa “Minimalismi I: mikä elämässä on tärkeää?

  1. Mikä elämässä on tärkeää?

    Yksinkertainen pieni asunto (alle 20 neliötä riittää myös pariskunnille), riittävästi kasvispainotteista ruokaa ja vettä pysyen painoindeksin alarajoilla, muutamat ilmastoon sopivat vaatteet. Näiden asioiden täytyttyä enempää ei tarvitse tavoitella.

    Ihmisellä on taipumuksena haluta aina enemmän ja enemmän.. Olipa kyseessä raha, kuuluisuus, luksustuotteet… Perustarpeiden jälkeen suurin nautinto tulee hyvistä ihmissuhteista.. Etenkin ihmissuhteista, johon sisältyy optimaalisia orgasmeja ja seksuaalista iloa.. Monet ihmiset etenkin miehet panostavat luksustuotteisiin ainoastaan sen takia, jotta saavuttaisivat paremman aseman ”seksuaalisilla markkinoilla”.

    t. Minimalisti

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s