Minimalismi II: turhasta luopuminen

Edellisessä osassa kysyin, mikä on tärkeää. Olen pohdiskellut näitä asioita paljon, ja alan olla selvillä siitä, miten haluan asioiden muuttuvan. Tunne muutoksen tarpeellisuudesta on ollut ajatuksissani jo pidempään, mutta vasta lukemalla minimalismista olen alkanut todella ymmärtää mitä haluan.

Haluan luopua turhasta. Elämässäni on liikaa asioita, jotka turhaan vievät aikaani, energiaani ja ajatuksiani. Olen työstänyt luopumista kohdallani tavalla tai toisella jo pidempään, eikä se tunnu vaikealta tai pelottavalta. Päinvastoin, olen innoissani. Pelkästään ajatus asioiden muuttamisesta on tuonut minulle valtavasti energiaa ja uudenlaista elämäniloa.

On monenlaista turhaa. Ensiksikin, kodissamme on turhaa tavaraa. Siivoamista ja järjestelyä olisi vähemmän, kun olisi vähemmän tavaraa. Tavara syö energiaani silloinkin, kun se ei edellytä toimenpiteitä. Riittää kun sitä näkyy kaikkialla. En osaa selittää sitä.

Mietin alkuun minimalismista lukiessani, että eihän tavara minua estä elämästä – mutta kyllä se estää. Muistin esimerkiksi monet kerrat, kun en ole halunnut palata kotiin autoajelulta. En osannut aiemmin selittää, mikä minua jarrutti palaamasta kotiin. Nyt tiedän, että inhosin paluuta sotkun keskelle, sitä, että kotona odottaisi ”työmaa”, jolle pitäisi tehdä jotakin.

Vielä paljon vaikeampaa oli palata mökkilomalta. Olin viikon tottunut siihen, että elämää rytmittää valon määrä ja käytännön askareet, jotka on tehtävä ennen hämärää. Minulle ainoa oikea mökki on sellainen, jossa ei ole sähköä tai muitakaan erityisiä mukavuuksia. Tällä kyseisellä mökillä on, mutta emme käytä niitä.

Nautin siitä, että valo herättää aamulla, ja illan hämäryys tuo luonnollisesti ymmärryksen siitä, että yö lähestyy ja on syytä kömpiä yöpuulle. Syksyllä oman askareensa tuo mökin lämmitys puulla ja valo määrittää tekemistä jo selvemmin. Päivään kuuluu ruoanlaittoa, veden kantoa järvestä saunalle, saunan lämmitystä. Paljon ulkoilmaelämää.

Mökillä olen onnellinen, vaikka minulla on käytössäni murto-osa omistamistani tavaroista. Vaatteiden lisäksi otamme mökille kirjoitusvälineet, usein kirjan jota luemme ääneen, joitakin seurapelejä. Musiikkia otan mukaan. Näitä kaikkia ei useinkaan tule edes käytettyä, pakkaamme aina liikaa.

Tärkeintä mökillä on kuitenkin aina pysähtyminen. On mahdollista istua laiturin nokassa ja vain olla. Kuunnella tuulta, katsella rannalla sammakoita ja sisiliskoja. Kiikaroida, mikä lintu järvelle laskeutui.

Kun viikon tottuu tuohon maailmaan, on ollut todella vaikea palata kotiin kaupunkiin. Yksinkertainen elämä luonnon keskellä antaa tunteen siitä, että olen elossa. Olen onnellinen joka ikinen hetki. Kaupungissa huomaan, että jotain puuttuu. Ja kuitenkin lähes kaikkea on liikaa. Läsnäoloa,  pysähtymistä ja luontoa on aivan liian vähän.

Tavaran omistaminen ei ole sen arvoista, miten suuria negatiivisia vaikutuksia sillä minulle on. Olen jo pitkään vähentänyt tavaraa säännöllisesti pieniä määriä, mutta viime aikoina olen laittanut siihen konkreettisesti vauhtia. Turhaa elämässäni on myös monenlainen sisältö televisiossa ja netissä. Kun netti on saatavilla puhelimessa, siihen on helppo hukata aikaansa. Seurasin vielä jokin aika sitten monia blogeja, nyt seuraan vaan niitä, jotka todella ovat minulle merkityksellisiä. Televisio on liian suuressa osassa, vaikka olen sen katsomista vähentänyt jo pidemmän aikaa.

Elämässä on liikaa turhaa hälyä. Tulee tehtyä montaa asiaa yhtaikaa, esimerkiksi kirjoitettua ja kuunneltua musiikkia samalla, jolloin kumpikaan ei suju oikein hyvin. Harvoin tulee tehtyä vain yhtä asiaa kerrallaan.

Haluan muutosta elämääni. Haluan luopua kaikesta siitä, mikä estää minua elämästä enemmän minulle tärkeiden asioiden parissa. Mistä sinä voisit luopua elämässäsi, jotta saisit enemmän aikaa itsellesi tärkeille asioille? Luopuminen voi vaatia harjoittelua, vanhat toimintatavat saattavat istua tiukassa, vaikkeivat palvelekaan enää.

Oletko miettinyt mihin aikasi kuluu? Käytätkö aikaasi niin kuin haluaisit? Suosittelen lämpimästi ottamaan aikaa itsellesi, jotta voit pohtia näitä kysymyksiä.

Luopuminen kuulostaa jonkin menettämiseltä. Luopuminen on kuitenkin keino saada tilaa uudelle ja tärkeämmälle. Kaikelle sille, mikä on oikeasti olennaista ja tärkeää.

2 kommenttia artikkelissa “Minimalismi II: turhasta luopuminen

  1. Mies on luonteeltaan etsijä janoaa aina tiedon alkulähteelle siis etsii jotain AITOA. Näin jotenkin Veikko Huovinen kiteytti asian. Itselläni alkoi helpottaa kun lopetin turhan suorittamisen. Työpaikatkin ovat kuin uskonlahkoja jotka lupaavat paljon mutta sisältö kaikuu tyhjyyttä ja fraaseja kaikki perustuu lopulta ahneuteen ja toisten hallitsemiseen. Ei tarvitse muuttaa munkiksi luostariin tai tuskan kalastajajsi Norjaan saadakseen mielen rauhan. On opittava kuuntelemaan itseään kuulostaa loppuun kulutetulta lauseelta (kiitos sarasvuon ja muiden helppoheikkien). Ainoa jota tulee välttää on olla paasaamasta elämänkatsomuksestaan muille ja nyt tulee se tärkein jonka oivalsin ihan itse. On olemassa paljon asioita joita ei voi sanoilla selittää ne voi vain tuntea. Keksin sen kun seisoin meren rannalla enkä kokenut mitään mullistavaa vaikka ystäväni hehkutti maiseman kauneutta yms. Muita kliseitä. Näin vain pirusti vettä ja saaren en muuta.

    • Suorittaminen on liiankin tuttua. Kun oikein alkaa suorittaa, niin voi suorittaa myös kaikkea sitä, minkä piti olla oikeasti hauskaa. Itsensä kuunteleminen on tosiaan ratkaisu, joka toimii. Vaikka kuulostaakin valmiiksi pureskellulta. Ja todellakin, sanoilla ei mitenkään kykene selittämään kaikkea. Moni asia on sellainen, jonka voi vain tuntea. Itse innostun helposti ja pienestä, ja monesti huomaan, että jollekin toiselle sama asia on yhtä tyhjän kanssa. Eikä siinä selittelyt auta. Eri asiat ovat eri ihmisille tärkeitä ja merkityksellisiä. Ja hyvä niin.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s