Minimalismi III: mihin haluan keskittyä elämässäni?

Kirjoitin edellisessä osassa luopumisesta. Luopuminen turhasta mahdollistaa ajan ja energian suuntaamisen itselle tärkeisiin asioihin. Tänään kirjoitan siitä, mihin haluan elämässäni tällä hetkellä keskittyä.

Minimalistinen elämäni tulee sisältämään enemmän asioita, jotka ovat minulle tärkeitä ja rakkaita. Kirjoittaminen on ollut minulle tärkeää aina, mutta siitä huolimatta on ollut pitkiäkin aikoja, etten ole kirjoittanut mitään. On varmasti ollut paljon asioita, joita olisi ollut tärkeää kohdata kirjoittamalla, mutta olen välttänyt niiden käsittelyä. Olen keskittynyt epäolennaisiin asioihin, kun olisi pitänyt pysähtyä kuuntelemaan itseään ja sitä, mitä olisin halunnut itselleni kertoa.

Alkuvuodesta aloin pitkästä aikaa kirjoittaa päiväkirjaa, ja otin projektiksi kirjoittaa muutenkin enemmän käsin. Kun ei enää osaa kirjoittaa nimeään kaupan kassalla, tai ei saa selvää omista muistilapuistaan, niin näin olennaiseksi opetella kirjoittamaan uudelleen käsin. Miten kankeaa se alkuun olikaan! En olisi uskonut, että taito kirjoittaa käsin voi ottaa noin valtavasti takapakkia, kun sitä ei säännöllisesti tee.

Alkuun kirjoittaminen oli yllättävän raskasta. Kynä asettui käteen eri tavalla kuin lapsena kirjoittamaan opetellessani. Nyt kirjoittaminen jo sujuu. Käsin kirjoittaminen on rauhoittavaa. Lisäksi aloin vielä kirjoittaa tätä blogia. Ajatus ei kauaa ehtinyt hautua, kun jo toteutin sen. Ehkä huomasin, ettei käsin kirjoittaessa ehtinyt mitenkään kirjoittaa kaikkia ajatuksia. Halusin työkalun, jolla käsitellä tätä meneillään olevaa muutosta kohti minimalistisempaa elämää, ja blogi tuntui sopivalta ajatukselta.

Olen nauttinut valtavasti kirjoittamisesta, ja käytän siihen paljon aikaa. Kirjoittamalla pystyn työstämään ajatuksiani, ja saavuttamaan selkeyttä pääni sisälle. Huomaan jo nyt, miten ajan käyttäminen turhiin asioihin on vähentynyt itsestään, kun olen keskittynyt kirjoittamiseen. Kirjoittaminen antaa minulle jatkuvasti tietoa siitä, mitä elämältäni todella haluan.

Aion ottaa myös enemmän aikaa lukea hyviä kirjoja. Olen lukenut kausittain, ja välillä ollut pidempään lukematta mitään. Kirjat ovat uskomattomia. Lukiessaan pystyy uppoutumaan täysin toisenlaiseen maailmaan, kokemaan monenlaisia elämyksiä ja tunteita.

Musiikki on minulle tärkeää. Nuorena kun ostin levyn, kuuntelin sen ajatuksella ja lauluntekstejä samalla lukien, jos ne levyn mukana olivat. Musiikki oli pääosassa, ei taustalla. Missä vaiheessa tuli muka niin kiire, ettei musiikkiin enää ”ehdi” paneutua tuolla tavalla? Musiikki antaa minulle niin paljon, että aion kirjaimellisesti keskittyä siihen jatkossa paremmin.

Aion elää hetken kerrallaan ja keskittyä vain siihen, mitä kulloinkin olen tekemässä. Vähennän häiriötekijöitä elämässäni. Jatkan tavaran ja kaiken sen vähentämistä, mikä turhaan vie energiaani ja aikaani tärkeiltä asioilta. Aion kiinnittää enemmän huomiota siihen, että teen asioita, joita kullakin hetkellä todella haluan tehdä. Kuuntelen itseäni ja teen asioita mahdollisuuksien mukaan silloin, kun olen niihin todella motivoitunut.

Arvostan terveyttä, ja aion parantaa sitä. Haluan viettää enemmän aikaa ulkona, liikkua enemmän. Haluan olla aktiivisempi nykyisen melko passiivisen elämän sijaan. Käveleminen on rentouttavaa ja se tyhjentää pään turhista ajatuksista aivan itsestään. Asuntomme on kerrostalossa, eikä mökkiä ole. Aivan lähellämme on kuitenkin useita puistoja, järven rantaa ja kallioita, ja näihin aion suunnata usein. Monia asioita, joita haluan tehdä, voi yhtä hyvin tehdä ulkona ja saada samalla raikasta ilmaa.

Haluan elämääni enemmän yhteistä tekemistä kumppanini kanssa. Yhteinen aika kuluu liikaa arjen pyörittämisessä ja televisiota katsellen. Tämän toteutumiseksi on jo käyty keskustelua siitä, miten jatkossa käytämme aikaamme. Olemme esimerkiksi ilmoittautumassa retkeilykurssille, mikä tuo tullessaan monta tärkeää asiaa, kuten luonnossa liikkumisen. Luonnossa rentoutuu ja unohtaa kaiken turhanaikaisen. Luonnon keskellä on helpompi keskittyä elämään juuri tässä ja nyt.

Oletko pysähtynyt miettimään, mikä elämässäsi on tärkeää? Oletko miettinyt, mistä kannattaisi luopua, jotta saat enemmän aikaa itsellesi tärkeille asioille? Mihin sinä haluat keskittyä elämässäsi tällä hetkellä?

2 kommenttia artikkelissa “Minimalismi III: mihin haluan keskittyä elämässäni?

  1. Kiitos blogistasi! Mukava kun löysin sen, olen muutaman päivän nyt kirjoituksiasi lukenut ja tosi paljon samansuuntaisia juttuja pohdit. Olen jo pitempään miettinyt mikä on minulle tärkeää ja tehnyt muutoksia ja luopunut sellaisesta mitä tein vain tavan vuoksi. Oleellistahan on tunnistaa ne juuri itselle tärkeät jutut. Minä keskityn nyt lukemiseen ja myöskin kirjoittamiseen, mielen ja kropan hoitoon sekä organisointiin. Käänsin myös vuorokausirytmiä minulle paremmin sopivaksi – aiemmin nukkumaan ja kukonlaulun aikaan ylös 🙂

    • Kiitos kommentistasi! Kuulostaa hyvältä! Varsinkin tuo vuorokausirytmi mukavasti napsahtaa korvaani. Pidän paljon aikaisista aamuista, mutta yleensä olen silloin hereillä vain, jos olen valvonut koko yön. Vieläköhän sitä voisi muuttua yökukkujasta aamuvirkuksi? On ollut elämässä niin paljon kehitettävää, että vuorokausirytmin olen suosiolla siirtänyt hiukan myöhemmin kehitettävien asioiden joukkoon. Vaikka kieltämättä kaikki tuntuu menevän jotenkin paremmin, kun on aikaisemmin hereillä. Kiitos muistutuksesta. 🙂

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s