Sisustaminen – parempi elämä ostamalla?

Olen ollut sisustuslehtien suurkuluttaja. Nykyään luen niitä aina vain vähemmän ja aiempaa kriittisemmin. Sisustuslehdissä ärsyttää eniten se, että koko ajan pitäisi ostaa jotakin. Juuri jossakin lehdessä esiteltiin kauden ”trendiväri”, ja kerrottiin miten yhdenkin trendivärisen tavaran kotiinsa ostamalla saa koko kotiin aivan uuden ilmeen.

Wau. Ja se uusi ilme kestää… pari viikkoa? Seuraavan lehden tuloon asti? Siihen asti kun uusi trendiväri julkaistaan?

Minulle on tärkeää, että kotini on kaunis. Sitäkin tärkeämpää on, että kotini on toimiva. Olen käyttänyt paljon energiaa kotimme raamien suunnitteluun, jotta se toimisi mahdollisimman hyvin. Kodin ylläpitoon en haluaisi käyttää paljoa aikaa. Meillä ei siis vaihdeta kausittain verhoja, pöytäliinoja, mattoja tai vilttejä. Tai sisustusesineitä näkyviltä kaappiin ja toisia tilalle. Siinä on sisustamista ihan tarpeeksi, että siivoaa. Kukahan tulisi ja pesisi ikkunat…

Asumiselta on jo pitkään vaadittu enemmän, kuin mitä minä siltä olen älynnyt kaivata. En ymmärrä kuusi metriä korkeita olohuoneita. Ymmärrän avaruutta ja ilmavuutta, mutta rajansa kaikella. Sitten ihmetellään, että millaiset verhot laitettaisiin, kun ikkunaa on lattiasta kattoon. Ja kuumakin tuppaa olemaan, kun ikkunat ovat etelään. Niin ja miten kaiun saisi poistettua… Sillä ihmettelen jos ei kaiu kuin kirkossa, kun meidän 54 neliöisen asunnon olohuoneessa on oltava verhot, koska kaiun kanssa ei muuten tule toimeen. En ymmärrä 300 neliötä neljälle ihmiselle. Tuleeko talon mukana myös paikantimet perheenjäsenille, että löydät heidät talosta?

Tajusin juuri tällä viikolla, että kaikkoan yhä kauemmaksi sisustuslehtien kohderyhmästä. Piha ja puutarhajutut voi unohtaa, enkä kaipaa parveketarhaakaan. Kun ei ole parveketta, saati sitten pihaa. Kylpyhuone- ja saunaremontit kiinnostavat kovin vähän, kun ei ole saunaa. Ja kun kylpyhuone on niin pieni, että pitää todella tarkkaan miettiä, mikä sinne yleensäkään sopii.

Uudet keittiötrendit eivät kiinnosta. (Remontoiko joku keittiönsä uusiksi, koska trendit ovat muuttuneet?) Keittiöstämme suurin osa on vuodelta 1957, ja se toimii loistavasti. En vaihtaisi sitä uuteen, on kokemusta niistäkin – ja keittiöremonteista. En kaipaa takkaa, en ulos enkä sisään. En uima-allasta, poreallasta, kotikylpylää, kesäkeittiötä. En kotiteatteria. En mattoja, jotka ovat niin kalliita, että niillä pitäisi siihen hintaan voida jo lentää. Ei kiinnosta myöskään uudet talomallit. Tai uudet laitteet yhtään mihinkään huoneeseen.

Miksi vielä luen sisustuslehtiä? Enimmäkseen ilmeisesti tottumuksesta. Suuressa osassa kodeista on samoja kalusteita, samoja värejä, samat ideat. Kuin olisi jossakin ylempänä päätetty, millainen kodin pitää olla. Persoonallisia koteja on harvassa. Ja jos on, niin useimmiten persoonallisuus tulee siitä, että kodit ovat täynnä ”persoonallista” (joskin massatuotettua) tavaraa. Ei minun juttuni.

Joskus vuosia sitten lueskelin sisustusaiheisia keskusteluja netistä. Joku selitti, millaista hänellä on kotonaan, ja kysyi sitten ”mitä pitäisi tehdä”. Usein joku kysyi, onko joku tietty asia ”vielä muodissa”. Mikseivät ihmiset uskalla elää juuri sellaisessa kodissa, mikä heistä itsestään tuntuu hyvältä? Kerran värisokea ystäväni kyseli minulta maalivinkkejä. Ehdotin, että mitä jos hän valitsisi juuri sellaisia värejä, mitkä hänen silmäänsä hyvin sopivat. Hänhän niitä eniten katseleekin.

Kodissani yhä tärkeämpää on yksinkertaisuus. Se että kaikki toimii mahdollisimman hyvin, vähällä siivoamisella ja vaivalla. Pääasia on kuitenkin kodissa eletty elämä. Ei uudet tavarat, eikä varsinkaan ratsastaminen trendin aallonharjalla.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s