Miten jaksaa ikävässä työssä?

Sain hyvän kysymyksen Elätkö viikonloppuja ja lomia varten -artikkelini kommentteihin. Kun on saanut rentoutta ja hyvää oloa vapaa-aikaan, niin miten sen saa säilymään myös työn ohella? Varsinkin kun todella inhoaa työtään?

Listasin keinoja, joilla tehdä työajasta parempaa. Jos niistä on apua, hyvä. Jos työ on kuitenkin kaikin puolin vastenmielistä, voi olla parempi alkaa etsiä kiinnostavampia tehtäviä.

1. Pidä huolta palautumisesta

Aika työn ulkopuolella on omassa hallinnassasi. Pidä huoli, että teet joka päivä itsellesi tärkeitä asioita, joista saat voimaa ja iloa. Älä jätä rentoutumista viikonloppuihin ja lomiin, vaan huolehdi siitä, että rentoudut joka päivä.

2. Nauti ajasta ennen työpäivää

Herää tarpeeksi aikaisin, jotta voit valmistautua kiireettä työpäivään. Kulje töihin kävellen tai pyörällä, jos mahdollista. Julkisia kulkuneuvoja käyttäessäsi jää pois aikaisemmalla pysäkillä ja kävele loppumatka. Raikas ilma virkistää ja auttaa tyhjentämään päätä ikävistä ajatuksista. Kiinnitä kulkiessasi huomiota pieniin ilonaiheisiin, kuten lempeään tuuleen, linnunlauluun, erilaisiin kasveihin.

3. Mene töihin ennen muita

Jos työsi kannalta on mahdollista mennä töihin ennen muita, niin kokeile joskus. Varsinkin jos työkaverit ja työilmapiiri eivät ole päiväsi piristys. Hiljaisemmat aamutunnit, ennen kuin muut tulevat, voivat olla parasta työaikaa. Ainakin häiriötekijöitä on vähemmän.

4. Keskity olennaiseen

Varsinkin jos työtä on liikaa. Voi olla, ettei kaikkea edes ole tarpeen tehdä, mitä olet mielessäsi listannut. Älä siirrä loputtomiin tehtäviä, jotka edesauttavat töitäsi tulevaisuudessa. Vaikka niihin ryhtyminen olisikin vastentahtoista.

5. Aseta päivän tavoitteet

Mieti vaikka kolme asiaa, jotka haluat saada tehdyksi päivän aikana. Aloita kiinnostavimmasta, tai siitä, mikä vie eniten eteenpäin tehtävissäsi. Tunnet saaneesi jotakin aikaan. Sen jälkeen on helpompi jatkaa muita tehtäviä. Älä suunnittele liian suuria yhdelle päivälle.

6. Järjestä itsellesi oma maailma lasten tapaan

Jos työsi on tylsää, voit miettiä pelejä päivän piristykseksi. Miten nopeasti saat tehtyä jotakin, miten monta saat valmiiksi tietyssä ajassa jne. Erilaisia laskemiseen liittyviä pelejä on loputtomasti. Jos sinulla on pieniä lapsia, ota heiltä mallia miten todellisuus saadaan muutettua joksikin aivan muuksi mielikuvituksen avulla. Keskitä huomiosi tylsyydestä johonkin ihan muuhun.

7. Tee yksi asia kerrallaan ja tartu toimeen

Keskity vain yhteen asiaan kerrallaan. Poista turhat häiriötekijät. Saat valmista aikaan nopeammin. Älä mieti mitä pitäisi tehdä, vaan tartu toimeen. Työlistan miettiminen kuluttaa energiaa, muttei vie mitään eteenpäin.

8. Vaikuta työhösi niin paljon kuin voit

Käytä kaikki valinnanmahdollisuudet, mitä työssäsi on. Valitse tehdä asiat itsellesi mukavimmalla tavalla. Yritä muuttaa asioita niin, että viihdyt paremmin.

9. Tee olosi työpaikalla mahdollisimman mukavaksi

Tee asioita, joilla voit parantaa oloasi työpaikalla. Tuo työpäivääsi pieniä nautintoja, esim. tuoreita hedelmiä, hyvää suklaata, hyvää teetä, kukka – mitä tahansa mistä saat hyvää mieltä. Luo päivääsi pieniä hyviä hetkiä.

10. Keskity tähän hetkeen

Tee yksi asia kerrallaan, keskittyen vain siihen mitä olet tekemässä. Ajatusten pitäminen juuri tässä hetkessä antaa voimaa. Energiaa säästyy ja asiat edistyvät, kun ei jatkuvasti mieti tulevia tehtäviä.

11. Tauota työtä

Pidä pieniä taukoja työn lomassa. Venyttele, jaloittele, käy vaikka ulkona.

12. Tee parhaasi ja hyväksy rajallisuutesi

Riittää, että teet parhaasi. Ole tyytyväinen siihen. Hyväksy, että olet ihminen etkä kone. Virheet ovat inhimillisiä, kaikki tekevät virheitä. Niitä ei kannata jäädä vatvomaan.

13. Usko itseesi

Lopeta itseäsi ruoskivat ajatuksesi. Ne eivät auta sinua mitenkään. Ajattele itsestäsi hyvää ja kannusta itseäsi mielessäsi.

14. Voit vaikuttaa asenteeseesi

Jokainen meistä voi valita itse, miten suhtautua asioihin. Asenteemme on omassa hallinnassamme. Voimme valittaa kaiket päivät, tai yrittää nähdä asioissa jotakin hyvää. Panostaminen omaan asennemuutokseen kannattaa.

En tarkoita mitään pinnallista ”kaikki on tosi ihanaa” -ajattelua. Tarkoitan pysähtymistä miettimään: Miksi vastustan tätä asiaa niin kovasti? Onko vastustuksen takana jokin tunne, jota yritän väistää? Onko negatiivisuuteni todellisuudessa pelkoa tai itseluottamuksen puutetta? Kun esittää itselleen kysymyksiä, voi saada yllättävän vastauksen. Ja kun tavoittaa mikä todella on vikana, asioille voi tehdä jotakin.

Vaikuta asioihin, joihin voit vaikuttaa. Tee kaikesta mahdollisimman mukavaa ja rentouttavaa. Ennen töihin lähtöä, työmatkalla, työaikana, matkalla kotiin ja kotona.

4 kommenttia artikkelissa “Miten jaksaa ikävässä työssä?

  1. Tämä on hyvä lista. Yllättäen olen käyttänyt aika montaakin näistä kohdista, kuten pitkiä aamutoimia tai töihin menoa ennen kuin muut saapuvat (tai myöhään töissä olemista, jolloin muut ovat menneet). Olen tehnyt oloani töissä mahdollisimman mukavaksi ja vienyt sinne erilaisia herkullisia tee-laatuja ja suklaita. Kyllä näitä pieniä asioita kannattaa tehdä, ne voivat kannatella yllättävänkin pitkälle. Jos nämä tällaiset eivät tehoa riittävästi, kannattaa todellakin alkaa etsiä uutta työtä.

    Olen eräänä keinona käyttänyt lisäksi henkistä poissaoloa, josta en tiedä, onko se hyvä asia. Eli toisin sanoen ajatuksissani pakenen paikalta. Käytän tätä silloin, kun teen rutiininomaisia töitä, jotka eivät juuri vaadi ajatusta ja keskittymistä. Tämä tarkoittaa sitä, että etsin jotain mielenkiintoista työstettävää ajatuksilleni. Luen vaikka pieniä pätkiä ajatuksia herättäviä tekstejä, joita sitten työstän työn ohella. Toinen keino ”paeta” on käyttää kuulokkeita, jotka sulkevat ympäristön äänet pois. Tekee joskus tosi hyvää, kun ei kuule, mitä ympärillä tapahtuu. Voin edes kuvitella olevani toisaalla.

    • Kiva kuulla, että pidit listauksestani. Kuulosti mielenkiintoiselta tuo tapasi keksiä itsellesi muuta ajateltavaa, työstää jotakin mielessä rutiininomaisen työn ohella. Minusta se on varsin luova keino saada aika kulumaan paremmin.

      Tuntui ristiriitaiselta kirjoittaa tuota listausta. Siitä voi olla apua työssä viihtymisen pieniin murheisiin, väliaikaiseen viihtymättömyyteen. En kuitenkaan suosittele tylsistymään loputtomiin työpaikassa, jos työstään ei saa mitään positiivista irti. Työ vie elämästä niin suuren osan, jos tekee ”perinteistä” työaikaa. Ajastaan suuren osan käyttäminen ikävällä tavalla laskee hyvinvointia. Se taas voi vaikuttaa elämään hyvinkin laajasti. Omaan hyvinvointiinsa ja (henkiseen) terveyteensä ei kannata suhtautua kevyesti. Liian moni oppii tämän kantapään kautta.

  2. Minä kannatan ehdottomasti uuden työn etsimistä, jos ei viihdy edellisessä. Tietenkään kaikilla ei taloudellinen tilanne salli jäädä kokonaan pois työstä ja uuden työn alkaessa menettää hetkeksi esimerkiksi lomaedut, mutta täysin ilman tuloja ei pitäisi meidän yhteiskunnassa jäädä, vaikka ei uutta työtä heti löydy. Pitkään työskennelleillä on myös erilaisia opintovapaita, vuorotteluvapaita yms., joista voisi saada uutta intoa vanhaankin työhön tai aikaa suunnitella uutta. Ja ainahan kannattaa kysellä työpaikalla, jos työtehtäviä pystyisi muuttamaan tai muuten tekemään ympäristöstä viihtyisämpää koko työyhteisön voimin.

    Itse pyrin elämäni yksinkertaistamisella myös siihen, että jossain vaiheessa pystyisin käymään työssä vain osa-aikaisesti. Eli suunnittelen nyt jo sellaista elämää, jota pystyy pyörittämään muutaman vuoden päästä pienemmillä tuloilla.

    • Suunnitelmasi elämästä pienemmillä tuloilla kuulostaa hyvältä. Toivotan onnea matkaan! Ehkä se alkaa yhä useammalle olla jonkinlainen vaihtoehto. Olemalla tyytyväinen pienempiin tuloihin voi saavuttaa elämään lisää joustavuutta ja valinnan mahdollisuuksia.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s