Aikainen lintu madon nappaa

Miten minä, aina väsynyt yökukkuja, aloin herätä aikaisemmin? Olen aina ollut virkeämpi illalla ja yöllä kuin aamulla. Herääminen on ollut vaikeaa. Sanotaan, että on nukkunut tarpeeksi, kun herää virkeänä. Nauroin mielessäni katkerahkoa naurua, sillä enhän minä herännyt virkeänä koskaan. Riippumatta siitä, miten paljon olin nukkunut.

Minimalismin myötä olen saanut ”herätyksen” herätä aikaisemmin. Minun arkeeni ei kuulu lähteminen mihinkään tietyssä aikataulussa. Se tietysti on aiheuttanut vaikeutta pitää yllä säännöllistä unirytmiä. Hetkellisesti unirytmi on voinut olla olemassa, mutta suurimman osan ajasta ei. Hyvinvoinnilleni säännöllinen unirytmi on valtavan tärkeä.

Päätin saada päivääni lisää tunteja. Ajattelin, ettei minusta tule koskaan aamuvirkkua, mutta joka tapauksessa halusin herätä aikaisemmin. Ennen herääminen kymmeneltä oli minulle kohtuullista, yhdeksältä oli aikaisin. Tänään heräsin 7.15, ilman herätyskelloa. Aion aikaistaa heräämistäni vielä lisää. Näin kesällä se ei ole edes vaikeaa, kun aurinko paistaa suoraan makuuhuoneeseen aamulla. Makuuhuoneen lämpötila houkuttaa nousemaan ja siirtymään viileämmälle puolelle asuntoa.

Miten käänsin yökukkumiseni aamuista nauttimiseksi? Ensimmäisenä aamuna, kun päätin herätä aiemmin, kello soitti yhdeksältä. Laitoin kellon sen verran kauas, että minun oli noustava sängystä sammuttamaan se. Olin tietysti väsynyt, koska unirytmi oli sekaisin, ja olin nukkunut huonosti. Pari seuraavaakin aamua olin hyvin väsynyt. Uuteen rytmiin tottuminen ei käy hetkessä.

Muutaman päivän kuluttua siirsin kellon herättämään 8.30. Olen huomannut, että itselleni kolme päivää on sopiva aika totutella uuteen herätysaikaan. Kolmen päivän jälkeen siirrän kellon herättämään taas puoli tuntia aiemmin. Huomenna on vuorossa herätys kello 7. Aika näyttää mihin aikaan lopulta alan herätä. Rakastan auringonnousuja, joten voi olla, että melko aikaisin.

Mitä hyötyä aikaisemmin heräämisestä on ollut? Olen saanut unirytmini kuntoon! Sen kunniaksi voisi vaikka nostaa lipun salkoon. Nukun yöni todella hyvin, nukahdan nopeasti. (Ennen olin usein hereillä vielä kolmekin tuntia nukkumaanmenon jälkeen.)

Olen aamulla virkeä jo herätessäni. Syön aamupalaa iloisella mielellä, aikaisemmin olin todella aamuäreä. Minulle ei kannattanut kahteen tuntiin heräämisestä puhua mitään päivän ohjelmasta. Tietysti olen saanut päivääni enemmän virkeitä tunteja. Aamutunteja olen käyttänyt paljon kirjoittamiseen ja lukemiseen. Yhtäkkiä onkin tarpeeksi aikaa vaikka mihin.

Herääminen aikaisemmin ja unirytmin saavuttaminen on saanut myös ruokailurytmiä paremmin kohdilleen. Näyttää siltä, että ennen tuli syötyä nälän lisäksi myös väsymyksen vuoksi. Yhtäkkiä on energiaa ja intoa asioihin, joihin ennen ei ollut. Mieliala on jatkuvasti iloisempi.

Tajusin tässä joku päivä, että myöhään valvominen on alun perin tullut opittua television vuoksi. Aikana ennen tallennuslaitteita tuli valvottua myöhään, jotta saattoi katsoa elokuvia tai myöhään alkavia sarjaohjelmia. Vaikka tallennuslaitteita on ollut käytössä jo vuosikausia, on silti tullut käytettyä aikaa myöhään illalla nimenomaan television katseluun. Television katselun radikaali vähentäminen on parantanut elämänlaatua monella tavalla. Nykyään teemme illalla viimeiseksi jotakin muuta.

Minua ärsytti aikoinaan kaikki lukuisat tutkimustulokset siitä, miten aamuvirkuilla kaikki on paremmin. Ajattelin, että minkäs teet: kun en ole aamuvirkku niin en ole. Mutta niin vain asiat voivat muuttua. Jos minä pystyn heräämään aiemmin, ja olemaan siitä vielä iloinen, niin olen aivan varma, että sinäkin pystyt siihen. Suosittelen lämpimästi!

6 kommenttia artikkelissa “Aikainen lintu madon nappaa

  1. Mielenkiintoista lukea kokemuksistasi. Olen varmaankin aamuisin ihan samanlainen kuin sinä ennen. En koskaan herää pirteänä, nukahtaisin aina sekunneissa uudelleen, ellen väkisin nousisi ylös. Voisin varmaan nukkua koko päivän. Olen horroksessa puoli päivää. Seitsemältä herääminen tarkoittaa sitä, että koko päivä menee puolivireessä.

    Haaveilen siis aamuvirkkuudesta, koska rakastan aamuja, mutta en ole koskaan päässyt siihen yrityksistä huolimatta. Ehkä tuo kokeilemasi keino voisi todellakin toimia.

    • Kirjoittamasi kuulostaa niin tutulta! Aivan kuin minä ennen.

      Kirjoitin tuon tekstin jokin aika sitten. Tällä hetkellä herään joka aamu ilman herätyskelloa hiukan kuuden jälkeen. Herätyskello kyllä soittaa puoli seitsemän, mutta olen silloin jo hereillä. Olen totutellut tähän kellonaikaan pidempään kuin muihin, jotta oppisin menemään tarpeeksi ajoissa nukkumaan. Herään samaan aikaan myös viikonloppuisin.

      Kaikki keinovalikoiman osat ovat olleet minulle oleellisia. Kello kauas sängystä ja tiukka päätös siitä, ettei sänkyyn enää palaa, kun on kellon sammuttanut. Herätysajan siirtäminen aikaisemmaksi pienin portain, ja uuteen herätysaikaan muutaman päivän totuttelu. Siitä huolehtiminen, että älyää mennä nukkumaan aiemmin kuin ennen, jotta unen määrä ei lyhene liian lyhyeksi. Ja yllätys yllätys, aina väsyneestä, huonosti nukkuvasta ihmisestä on tullutkin aamulla helposti heräävä ja yönsä kunnolla nukkuva.

      Aiemmin yksi suosituimpia lauseitani oli: ”Kunpa joskus saisi nukkua tarpeeksi.” Ongelma ei ollut unen määrä, vaan unirytmin puuttuminen ja unen laatu. Nukun vähemmän kuin koskaan, mutta olen virkeämpi ja voin kaikin puolin paremmin. Minulle on auennut aivan uudenlainen elämä. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, jos haluat muuttaa tilannetta!

      • Kiitos tiedosta! Tuo kuulostaa tosi mielenkiintoiselta. En ymmärrä, miten voin olla aina niin väsynyt, kun elämäni on tällä hetkellä rentoa. Nukun paljon ja joskus vielä enemmän, mutta se ei auta. Ehkä ongelma onkin juuri tuo. Kun on aikaa nukkua paljon, unesta tulee jotenkin höttöisempää eikä se virkistä. Eikä ainakaan silloin, kun nukkuu liian paljon. Minäkin haaveilin töissä käydessäni siitä, että kunpa ehtisi nukkua tarpeeksi.

        Tämä vapaani on ollut oikein hyvää aikaa tunnistaa itsessäni nukkumiseen liittyviä asioita, rytmiä, määrää ja laatua. Silti en ole vielä saanut nukkumistani sellaiseksi, että se toimisi. Vaatii kyllä melkoista selkärankaa, että näin lomalla saa itsensä herätyskellon avulla aamulla ylös 😉

        • Itselläni on jatkuvaan väsymykseen auttanut kaksi asiaa. Jatkuva haukottelu päivällä loppui, kun vähensin reilusti hiilihydraatteja. Olin ennen täyspäiväinen leivänsyöjä. Jätettyäni viljat ruokavaliosta ei ole tarvinnut päivällä haukotella. Ja se toinen asia on juuri tämä säännöllinen unirytmi. Mikään määrä unta ei aiemmin riittänyt. Toisaalta välillä kului pitkiä aikoja, etten edes muistanut milloin olisin nukkunut hyvin. Nyt nukun hyvin joka yö, ja nukahdan nopeasti. Onhan tämä ihan luksusta aiempaan verrattuna!

          Lomalla voi toisaalta olla helpompi opetella uutta unirytmiä, kun ei tarvitse stressata miten töissä jaksaa. Kannattaa miettiä etukäteen mitä mukavaa haluaa aamulla tehdä, sitten kun saa ponnisteltua itsensä ylös. Muutama päivä on hankalampaa, ja voi väsyttää herätessä todella paljon. Yllätyin, miten nopeasti tilanne kuitenkin helpottui. Muutamana iltana alkuun oli vaikea saada unta, vaikka olin nukkunut tosi vähän. Tilanne kuitenkin parani nopeasti, ja jo ensimmäisen hyvin nukutun yön jälkeen aamuherääminenkin helpottui selvästi.

          Onhan tämä ihan eri elämää, kuin se aiempi jatkuva nukkumisen ja unettomuuden kanssa taistelu. Se alun muutaman päivän epämukavuus kannattaa sietää, koska lopputulos on jotakin mitä ei todeksi uskoisi, jos on vuosia kärsinyt uniongelmista. Itselläni on koko aikakäsitys muuttunut aivan täysin. Pitihän sitä elää kolmevitoseksi ja kiinnostua minimalismista, ennen kuin oppi heräämään aamulla virkeänä. 😀 Minä kun luulin, että aamuvirkku on jokin ihmislaji, johon minä en kuulu. Kyse olikin jostakin muusta. 🙂

  2. Mulla on aina unirytmin kompastuskivenä päiväunet. Vaikka saisinkin aamuja hilattua aikaisemmiksi, niin sitten nukahdan päivän mittaan välillä tunnin tai parinkin päikkäreille, jolloin taas valvotaan seuraavana yönä. Tykkään herätä aikaisin, vaikka olisi iltavuoro, niin ehtii aamulla käydä lenkillä ja syödä kotona rauhassa ennen kuin lähtee töihin. Aamuvuoropäivinä on todella väsynyt koko päivän ihan siitä syystä, ettei aamulla ole ehtinyt rentoutua, vaan pitää kiirehtiä töihin.

    Pitäisköhän koittaa vähentää aamupalalta hiilareita, vaikka muuten en kuntoilujen vuoksi halua niistä luopua, jos sitten jaksaisi vähän paremmin.

    • Päiväunet helposti sekoittavat kyllä unirytmin. Olen välttänyt niitä siksi viimeiseen asti. Ruokavalioasioihin en osaa sanoa kuin oman kokemukseni kautta tulleita huomioita, mikä omalla kohdallani on toiminut. Kannattaa kokeilla, mikä itselle sopii. Minulta selvästi aiempaa vähemmät hiilihydraatit ovat vieneet pois niin monta ongelmaa, mm. jatkuvan päiväväsymyksen, että onneksi tulin kokeilleeksi. Olen kuin eri ihminen nykyisellä ruokavaliolla.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s