Miten hiljentää jatkuva ajatusvirta?

Saatko joskus pääsi niin jumiin, ettet saa sieltä ulos yhtäkään järkevää ajatusta? Aivosi ovat kertakaikkiaan niin ylikuormittuneet, että tuntuu kuin olisit yhtäkkiä menettänyt osan älystäsi. Yksinkertaisiinkin kysymyksiin on vaikea vastata, ja yksinkertaiset päässälaskut menevät pahasti pieleen. Ajattelu on hidasta, eikä ajatuksesta tule valmista.

Minulle on käynyt noin aiemmin, usein. Välillä niin käy vieläkin, jos keskityn pitkään yhtäjaksoisesti johonkin aivotyötä vaativaan. En ole aina osannut säännöstellä tekemisiäni, tai tajunnut, että mukavatkin asiat rasittavat, jos niitä tekee rajattomasti. Taas on tullut oppia kantapään kautta.

Lomareissulla pääni oli välillä niin tyhjä, että suorastaan hämmästyin. Ajattelin, ettei sellainen ole edes mahdollista. Ainakaan ihmiselle, joka pyörittää päässään koko ajan kaikkea mahdollista. Olen monesti toivonut nappia, jolla saisin pääni tyhjennettyä turhista ajatuksista, ja nyt se sitten on löytynyt. Pään totaalinen tyhjyys oli jonkin aikaa jopa pelottavaa, niin outoa ja erikoista se oli.

Meidän tulisi saada päämme välillä tyhjäksi ajatusvirrasta. Muuten on vaikea omaksua mitään uutta, tai saada entistäkään pään sisältöä käsiteltyä. Miten sitten voimme saada pään kuormituksen purettua? Seuraavassa vinkkejä, mitkä olen huomannut toimiviksi.

1. Säännöllinen unirytmi ja tarpeeksi unta. Liian lyhyet unet ja liian pitkä valvominen saavat aivoni jumiin helposti. Säännöllisellä unirytmillä on valtavan suuri merkitys elämänlaatuun muutenkin. Minä en ole mukava tyyppi, jos en ole nukkunut hyvin.

2. Lukeminen. Hyvään kirjaan paneutuminen vie ajatukset pois omasta elämästä. Lisäksi keskittyminen vain yhteen asiaan rentouttaa.

3. Käsityöt. Rentoudun käsitöitä tehdessäni. Neulon sukkia tai tumppuja, kaulaliinoja ja muita pikkujuttuja. Virkkaan tai ompelen jotain pientä.

4. Käsin kirjoittaminen. Käden liike ja kynän jälki paperilla rentouttaa. Jos oli ajatellut kirjoittaa jotakin erityistä, niin ajatukset ovat usein takuuvarmasti poissa, kun on kynä kädessä ja paperi edessä.

5. Liikunta. Käveleminen raikkaassa ulkoilmassa on loistava keino tyhjentää päätä ajatuksista, tai ainakin saada ajatuksia parempaan järjestykseen. Varmasti tähän toimii lähes mikä liikuntamuoto tahansa.

6. Uudet kokemukset. Aivoilleen kannattaa välillä tarjota uudenlaisia kokemuksia ja elämyksiä. Itse suosin valokuvanäyttelyitä ja konsertteja.

7. Musiikki. Keskittyminen musiikin kuuntelemiseen auttaa kummasti tyhjentämään päätä liiasta kuormituksesta. Suosittelen kokeilemaan musiikkia, joka ei ole sinulle kovin tuttua. Spotify tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia. Itselläni on poikkeuksellisesti musiikkia korvilla tätä kirjoittaessa. Päätin testata auttaako Mozart ajatuksenjuoksua, kuten väitetään. Saattaa auttaa.

8. Uusi ympäristö. Ympäristönvaihdos voi auttaa pään nollaamisessa. Ainakin lomareissulla pääni oli niin tyhjä välillä, että alkoi jo hirvittää. Huomio kiinnittyy muihin asioihin kuin oman pään sisältöön, se on välillä oikein hyvä asia.

Nyt on pää tyhjä ajatuksista. Mitä keinoja sinä olet käyttänyt ajatusvirran hiljentämiseen?

10 kommenttia artikkelissa “Miten hiljentää jatkuva ajatusvirta?

  1. Oli melkein hämmentävää lukea tämä teksti, se on niin lähellä omia ajatuksiani. Jatkan innolla teksteihisi tutustumista!

  2. Todella hyviä pään tyhjentäjiä olet listannut. Muutamia, jotka minulla toimivat hyvin: Matkustus (siis ihan siirtyminen paikasta a paikkaan b) – ainoa syy, miksi tykkään työmatkoista, on niiden tuoma rentous, jonkinlainen henkinenkin siirtymä työympäristöstä vapaalle. Olen myös aina nauttinut junamatkoista! Toisena tyhjentäjänä on läheiset ihmiset ja kaikenlainen toiminta yhdessä. Ihmisten puutteessa myös lemmikit kelpaavat.

    Pahinta pääsekasorto on silloin, kun pitäisi mennä nukkumaan. Toimiva lääke on vanhojen sarjojen tuijottelu. Kun tietää, mitä sarjassa tapahtuu, niin ei välttämättä tarvitse katsoa ja nukahtaa helpommin.

    • Siirtyminen paikasta toiseen toimii minullakin, samoin junamatkat tyhjentää päätä. Aiemmin minullakin kulki päässä eniten tavaraa juuri ennen nukkumaan menoa. Jotenkin olen onnistunut saamaan ajatukset parempaan järjestykseen päässä, enää ei niin usein ole pää ihan täyteen ahdettu kaikkea. Minulla tuo vanhojen sarjojen katsominen ei toimi, tai telkkari ylipäätään. Huomaan vaan, etten pysty keskittymään, kun ajatukset harhailee ties missä.

  3. Monta tuhatta vuotta sitten luotu hyvä menetelmä ”päästä tyhjään” on meditaatio ja jooga. Jooga on itse asiassa yksi meditaation muoto silloin, kun sitä ei pidetä pelkkänä fyysisenä harjoitteena, kuten Suomessa monesti tehdään. Länsimaisissa tehokkuutta ja jatkuvaa kasvua painottavissa valtakulttuuressa valitettavasti meditatiota hiukan väheksytään. Ihan suotta, koska se selvästikin edistää terveyttä ja hyvinvointia.

    Tuulia, telkkari ei varmaankaan toimi, koska sehän ei oikeastaan anna päänsisäisyydelle rauhaa, vaan työntää sinne koko ajan uutta virikettä. Virikkeettömyys sen sijaan auttaa tyhjän tilan luomisessa. Hienoa, että kirjoitat tavallisen elämän rauhoittumisesta tavallisilla, kaikille mahdollisilla tavoilla.
    T. Liina

    • Meditaatiosta puhutaan paljon, mutta en maininnut sitä, koska itselläni ei ole siitä minkäänlaista kokemusta. Toki sitä kokemusta voisi hankkia, ja uskon, että meditaatio voisi toimia. Joogasta minulla on kokemusta, mutta niillä joogatunneilla millä minä kävin, oli aivan liian kiire keskittyä muuhun kuin ”suorittamiseen”. Rauhassa keskittyen tekeminen ei oikeastaan ollut mahdollista. Laji ei myöskään sopinut minulle fyysisesti. Sain liian liikkuvaiset niveleni entistä löysemmiksi, ja lisäksi hieroja sai minusta töitä säännöllisesti. Tulin siihen tulokseen, että ainakaan joogan fyysisemmät muodot eivät sopisi opetettavaksi suurille ryhmille. Ohjaaja ei mitenkään ehdi seurata miten parikymmentä ihmistä liikkeensä suorittaa. En kritisoi joogaa lajina. Ongelmia tulee kiireisistä massatunneista, joilla ei voi saada riittävästi ohjausta liikkeiden oikeaan linjaukseen. Vaikka joogaa yleisesti tunnutaan pitävän lempeänä lajina, niin sitä se ei suinkaan ole, jos liikkeitä ei osata suorittaa puhtaasti. Ja kokemukseni mukaan hyvin harva osaa. Mutta tämä kaikki on jo asian vierestä.

  4. Olen samaa mieltä kanssasi. Joogaa on kuitenkin eri lajeja. Osa niistä on hyvin fyysisiä, mutta varsinkin kundaliinijooga oikean ja hyvin koulutetun ohjaajan vetämänä ei ole ollenkaan kiireistä, eikä rankkaa, vaan lempeää, myötätuntoista ja omaan hiljentymiseen keskittynyttä. Jotenkin tuntuu, että jooga ei ollenkaan sovi isoihin massaliikuntasaleihin, vaikka siellähä niitä tunteja vedetään tavallisesti. Onhan se tehokasta… joopa joo.

    Minulla on ollut onni kohdata todella hyvä jooganohjaaja Taina Isotalo Tampereelta. On niitä hyviä varmaan muuallakin Suomessa.

    • Joogaa on monenlaista, se on totta. Yllätyksekseni pidin iyengarin fyysisyydestä, koska se osaltaan auttoi lopettamaan ajatusten harhailun, kun oli keskityttävä tarkasti siihen, mitä on tekemässä. Rauhallisempi joogan muoto isossa ryhmässä saisi hyvinkin ajatukseni harhailemaan. Niinpä olen etsinyt hiljentymistä ja lempeää olemista muualta kuin ryhmätunneilta. Minä olen rakentunut näin, mutta varmasti moni löytää joogan monista muodoista itselleen hyvän lajin.

  5. Minulla on tässä reilun viikon ajan harhaillut ajatukset ihan täysillä. Olen 17v opiskelija ja en osaa enää keskittyä opiskeluun kun ajatukset ovat koko ajan omissa fantasioissa ja mietteissä. Kotona ei yksinkertaisesti ole aikaa rentoutua kun päivät menee rytmillä: herätys, kouluun, kotiin, koirien lenkitys, Läksyt, ruoka, sauna, nukkumaan. Siihen ei mahdu lainkaan mitään muutosta ja äidinkielen opettaja työnsi siihen vielä 3 isoa projektia jotka sitten lopullisesti työnsivät aivot lukkoon ja nyt vielä vähemmän sään mitään järkevää aikaiseksi

    • Kiitos kun kommentoit! Kuulostaa vähän siltä, että taidat olla ylikuormittunut. Onhan se huolestuttavaa kun kirjoitat, että ei ole aikaa rentoutua. Myös tuo ”en osaa enää keskittyä opiskeluun” kuulostaa siltä, että olisit levon tarpeessa. Aivot tarvitsevat lepoa rasituksesta, siinä missä lihaksistokin, kun sitä on kuormittanut raskaasti.

      Minkä koet rentouttavana? Mietin että voisitko pyrkiä mahdollisimman paljon keskittymään koulumatkoilla ja koiria lenkittäessäsi vain rentoutumiseen? Jos tapanasi on tuolloin tehdä jotakin, mikä vaatii aivotyötä, jättäisit sen pois. Vain olisit ja hengittäisit? Tiedän, että kun pää on ylikuormittunut, se ei välttämättä ole niin helppoa. Laukkaavat ajatukset voi olla vaikea pysäyttää.

      Voi kuulostaa epätavalliselta vinkiltä, mutta itselleni se aikoinaan avasi ajatuksia: mieti mikä opiskeluissasi on tärkeintä, ja keskity siihen eniten. Itse suoritin täysillä aivan kaikkea mahdollista, eikä mieleeni koskaan tullut, ettei minun tarvitse olla kaikessa täydellinen, kaikkea ei tarvitse tehdä satayksi lasissa. Kun tuntuu siltä, että tekemistä on liikaa ja aikaa liian vähän, voi perehtyä eniten tärkeimpiin asioihin, ja antaa muille asioille vähän vähemmän itsestään. Tärkeintä kuitenkin on, ettei uuvuta itseään kokonaan, koska silloin voi joutua jättämään sivuun kaiken, eikä valinnan mahdollisuuksia enää ole.

      Toivottavasti ajatuksistani oli jotakin hyötyä. Toivottavasti löydät keinoja helpottaa taakkaasi ja löytää sitä rentoutumistakin kaiken opiskelutyön lomaan. Pidäthän huolta siitä, että nukut tarpeeksi ja syöt hyvin? Ne voivat kiireessä helposti unohtua, vaikka ainakaan niistä ei kannata tinkiä. Toivon kaikkea hyvää elämääsi.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s