Hei hei, sisustuslehdet!

Lopetin sisustuslehtitilaukseni tänä kesänä. Aikoinaan tilasin useampaakin sisustus- tai kodinlehteä. Ja ostin vielä irtonumeroita päälle. Lehtien kuluttaminen on vähentynyt kohdallani koko ajan. Useimpien tarjoama sisältö on todella pinnallista. Tavara, ostaminen ja omistaminen korostuu. Ja kun minua ei enää kiinnosta yksikään näistä, niin kovin ohueksi jää lehden anti minulle.

Muutenkin huomaan lehtiä lukiessani, että olen muuttunut. Ennen oli helpompi löytää kuvia asunnoista, joista pidän. Nyt lähes joka kuvassa on liikaa tavaroita tämänhetkiselle minulle. Tai sitten stailaus paistaa kuvista silmään, kun lehden useammassa asunnossa on aivan samoja pientavaroita. Tuskin sattumalta.

Muutos tapahtuu kuitenkin ajan kanssa, ja nyt olen hassussa välitilassa. Vaikka lehtitilaukset on jo lopetettu, niin muutama numero vielä tulee. Ilahdun kun lehti tulee, vanha tapa reagoida on siis tallella. Sitten kun alan lukea tai selata lehteä, olen vain pettynyt. Ehkä pian opin, ettei lehdissä ole enää minulle mitään mitä odottaa. Enemmän iloa on siitä, että siivoan tätä omaa kotia, ja poistan turhia tavaroita.

Olen tehnyt kahteen lehtitaloon markkinointikiellon, kun puhelinmarkkinointi muistutti jo häirintää. Yhden kuukauden aikana minulle soitettiin täsmälleen samasta asiasta yli 20 kertaa. Vielä kun muistaisin mihin lehtitaloihin olin yhteydessä, jotta voisin tehdä saman muihinkin lehtitaloihin. En kaipaa lehtimarkkinointia mitään kautta, saan ihan omin neuvoin tilattua lehtiä, jos haluan. Puhelimitse en yhtä poikkeusta lukuunottamatta ole tilannut mitään, koska myyntitapa on useimmiten tarkoituksellisen harhaanjohtava.

Mistä tavoista sinä olet luopunut? Oletko törmännyt kertomani kaltaiseen välitilaoloon, kun uusi tapa ei ole vielä täysin sisäistynyt?

14 kommenttia artikkelissa “Hei hei, sisustuslehdet!

  1. Itse luovuin myös kaikista lehtitilauksista, sekä sisustus- että muotilehdistä.

    Muutama vuosi sitten hurahdin sisustuslehtien ja -blogien myötä maalaisromanttiseen sisustamiseen ja luulin hetken, että se on se ’minun juttuni’. Mutta mitä enemmän sisustusesineitä ostin, sitä turhautuneempi olin, Ja mitä enemmän lehtiä ja blogeja luin, sitä tyytymättömämpi olin omaan kotiini, Koskaan se ei näyttänyt ihan samalta kuin kuvassa.

    Minun oli tehtävä radikaali ratkaisu ja lopetettava lukeminen kokonaan , koska siten sain tyytyväisyyden takaisin. Vähensin tavaran määrää reippaasti ja nyt kotimme on ’meidän’, ei lehtien antaman kuvan, näköinen ja olen tyytyväinen siihen, enkä kaipaa mitään muutosta.

    Nyt olen jo siinä vaiheessa, että lueskelen sisustuslehtiä joskus töissä tai ystävien luona, mutta en ajattelekaan tilaavani kotiin, koska en enää tarvitse niitä enkä saa niistä oikeastaan mitään. Kaunista on kiva katsella, mutta kaunista on muuallakin kuin lehtien sisustuksissa, esim. luonnossa 🙂

    • Minä huomasin myös, että sisustuslehdet loivat tyytymättömyyttä siihen mitä minulla on. Tai vähintään tarpeen ostaa jotakin, jotta kotini olisi jotenkin parempi. Kehittämiskohteita tuntui olevan loputtomiin. Minimalismiin tutustumisen myötä ajatteluni muuttui, ja ennen lehtitilausten loppumista tulleet lehdet katselin läpi ihmetellen, miten voikin olla, etten saa lehdistä enää mitään irti. Korkeintaan ihmetyttää niiden tarjoama maailma.

      Olen selvästi aiempaa tyytyväisempi kotiimme, kun en enää kuluta lehtiä. Mitään ei puutu, pikemminkin on liikaa vieläkin.

      • Myös minulla on menossa sisustus- ja ns. naistenlehtien suhteen ”siirtymäkausi”: olen päättänyt, etten uusi enää ko. tilauksia; lähes odotan jo ko. tilausjaksojen loppumista, eli en juurikaan ilahdu enää uuden lehden löytymisestä postilaatikosta. Hyvä idea tuo suoraan lehtitaloon tekemäsi markkinointikielto:)
        Saanko kysyä, etkö tilaa enää muitakaan aikakauslehtiä?
        Itselleni tulee toki pari viikkosanomatyyppistä lehteä, jotka ovat lähellä omaa arvomaailmaani ja joissa ei tosiaankaan ole mainoksia eikä niiden maailmankuva perustu (kauniisiin) tavaroihin. Näiden lehtien lukemisesta saan todellista iloa elämääni ja aitoja, kestäviä rakennuspuita oman identiteettini ja elämäntapani rakentamiseen.
        Satu ja Tuulia, te olette huomanneet ja kiteyttäneet hienosti saman yhteyden, joka on todettu jopa ainakin yhdessä tutkimuksessakin: Sisustuslehtien lukeminen masentaa, koska niissä esiteltyjen kotien rinnalla oma koti tuntuu niin nuhjuiselta ja koko elämä kovin epäonnistuneelta. (Turun Sanomat 26.8 2012)
        Mukavaa, että tätä blogia seuratessa löytyy teitä ”toisinajattelijoita”, teidän mielipiteenne auttavat löytämään sellaisia omia ajatuksia, jotka ainakin itselläni ovat vasta kiteytymässä… Kiitos!

        • Idea markkinointikiellosta suoraan lehtitaloon lähti siitä, kun puhelinmyyjät eivät suostuneet ottamaan kieltoa vastaan. Joku heistä kehotti ottamaan yhteyttä suoraan lehtitaloon. Niin olen siitä lähtien toiminut.

          Vuosien mittaan en ole tilannut muita lehtiä kuin sisustuslehtiä, käsityölehtiä ja hetken aikaa yhtä naistenlehteä, koska tarvitsin jotakin kautta tv-ohjelmatiedot. Itse lehti alkoi siinä määrin ärsyttää, että lopetin tilaukseni hyvin nopeasti. Minulle ei siis tule tällä hetkellä lehtiä. Tai hetkinen, en ole varma peruinko yhden käsityölehden vai en. Se saattaa vielä tulla, vaikka tarkoitus olisi ostaa sitä jatkossa vain irtonumeroina, jos tarjonta miellyttää. Minua puolestani alkoi kiinnostaa, mitä lehtiä sinä luet. 🙂 Kuulostaa kiinnostavalta, mitä kirjoitit lukemistasi lehdistä. Tuollaisia ei nimittäin tule mieleenikään tällä hetkellä.

          Huomasin hiljalleen, ettei sisustuslehtiä tehdä minua varten. En ole koskaan halunnut asua omakotitalossa tai suuressa asunnossa. Minua ei kiinnosta luoda näyttävää unelmakotia, vaan kaipasin apua mahdollisimman hyvän toimivuuden saavuttamiseen pienessä kodissa. Myös pienissä kalusteissa oli aikoinaan kova etsiminen, esim. tarpeeksi pientä pöytää keittiöön ei löytynyt kuin kirpparilta. Ajan myötä alkoi tökkiä lavastetut ratkaisut esim. eteiseen tai kylpyhuoneeseen, kun yleensä mikään ns. pienistä ratkaisuista ei sopisi meillä käytössä olevaan tilaan. Käyttökelpoisia ideoita omaan kotiin tuli siis hyvin harvoin. Sisustuslehtien tarkoitus on ilmeisesti tarjota ihmisille unelmia, harmi vain, että minun unelmani ovat kovin erilaisia kuin mitä tarjotaan.

          Ja ole hyvä ”toisinajattelusta”. 🙂

  2. Sama täällä. Sisustuslehdet aiheuttivat enemmänkin tyytymättömyyttä omaan kotiin. Luovuin lehdistä vähän vaiheittain. Ensin lopetin ostamasta tiettyjä naistenlehtiä. Huomasin, että saatoin vikuilla kaupassa vielä lehtihyllyn suuntaan, mutta jätin lehdet ostamatta. Lopuksi ostin vain yhtä sisustuslehteä, mutta kun sekään ei antanut mitään, lopetin lehden ostamisen.

    Olen ollut aiemmin oikea lehtinarkkis, lukenut kaikki läpyskät mitä käsiini olen saanut. Nyt kun en juuri lue lehtiä kuin satunnaisesti, huomaan että hyvien kirjojen lukemiselle jää paljon enemmän aikaa.

    • Itselläni tuli vaihe, jossa yritin löytää lehtihyllystä jotakin kiinnostavaa ostettavaa, mutta siellä ei vaan kertakaikkiaan ollut mitään. Minäkin olin aiemmin lukenut paljon lehtiä, niin tuo muutos tuntui hassulta. Minä olen raivannut aikaa kirjojen lukemiseen tv:n katselun vähentämisestä. Kirjoihin haluan syventyä pitkän aikaa kerrallaan, lehtiä saattoi lukea vain hetken kerrallaan. Niinpä kun haluan lukea jotakin vain vähän aikaa, luen blogeja. Vihdoinkin olen löytänyt luettavaa, jota lehtimaailmasta ei koskaan löytynyt. 🙂

  3. Meille ei ole tullut lehtiä vuosiin. Valinta on johtunut aikaisemmin pelkästään säästösyistä. Nykyisin motiiveja on myös muita. En halua kotiini lehtiä täyttämään hyllyjä tai koreja. En koe lisäksi että lehdillä on minulle annettavaa. Mielestäni mikä tahansa esine koitetaan saada myyväksi sijoittamalla se tyhjään ja siistiin tilaan. Kuvat tavaraa täynnä olevista asunnoista eivät taas inspiroi, päinvastoin. Muotilehdissä mikä tahansa vaate koitetaan saada myyväksi kalpean hoikan mallin päällä, meikkijutut toistavat itseään ja yrittävät markkinoida tuotteita. En pidä myöskään henkilöhaastatteluista. Sen minkä luen luen suoraan kolumneistan, blogeista ja nettilehdistä. Mainoksia meille tulee, takansytykkeeksi ja maalaamiseen lattiansuojaksi. Toki paljon turhaa tulee mukana, mutta luen kyllä markettien tarjoukset, jotta tiedän mistä haen mitäkin mitä tarvitsen.

    • Lehdet voivat viedä tosiaan paljon tilaa. Olen kovin iloinen siitä, että olen vuosien mittaan saanut vähennettyä lehtiä kotoa. Välillä näytti siltä, ettei niitä saa mitenkään mahtumaan, jos niitä vielä tulee lisää. Suurin osa on vuosien kuluessa lähtenyt kiertoon.

  4. Minulle ei tule muita lehtiä, kuin Tosielämää ja Valitut Palat. Välillä tuli tilattua erilaisia lehtiä ja samalla tuli pettynyt olo, kun hinta ei vastannut laatua. Kuvia ja mainoksia… Rakastan blogiasi! Minulle ei ole tärkeätä tavara, ostaminen ja omistaminen. Tuntuu, että monelle on… Pidin todella paljon kirjoituksestasi ”Miksi säästät tavaroita, joista saat pahan mielen?”. Opettelen minimalismia päivä kerrallaan ja yritän jatkossa kommentoidakin 🙂

    • Kiitos kauniista sanoistasi! Ja kommentoi toki jatkossa enemmänkin, lukijoiden ajatuksia on aina mukava lukea. Mukava kuulla, että olen onnistunut kirjoittamaan mieluista luettavaa. 🙂

  5. Kovin tuttua tämä sisustuslehtien juttuihin kyllästyminen. Oma asunto näytti aina niin keskeneräiseltä ja tylsältä lavastettuihin kuviin verrattuna. Nyt kun en enää lue niitä, oma kotikin tuntuu kodilta. Lopetin vihdoin viimeisenkin lehden tilauksen ja vanhoja numeroita myyn tällä hetkellä kirpputorilla pois. Kyllästyin noihin puhelinmyyjiinkin niin totaalisesti että kävin tekemässä suoramarkkinointikieltosopimuksen Suomen telemarkkinointiliitto ry:n sivuilla. Pahimmillaan viikossa tuli 14 puhelua lehtikauppiailta, vaikka kuinka sanoin ei.

    • Keskeneräisyys on ehkä juuri se tunne, mikä omasta asunnosta sisustuslehtien rinnalla tuli. Ja nimenomaan, koti tuntuu enemmän kodilta kun ei enää kuluta aikaa sisustuslehtien parissa.

    • Kiitos kommentista ja tiedosta! Mukava kuulla, että pidät blogistani. Itselläni puhelinhäiriköinti on onneksi historiaa, kun ilmoitin lehtitaloihin, ettei tarvitse lähestyä mitään kautta. Ei tule roskapostia postiluukustakaan.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s