Miten minimalismi on vaikuttanut elämääni?

Olen pyrkinyt keväästä lähtien muuttamaan elämääni kohti minimalistista elämäntapaa. Matka jatkuu ja muutosta tapahtuu koko ajan, mutta miten elämäni on tähän mennessä muuttunut?

Suurin muutos on tapahtunut pääni sisällä. Olen löytänyt elämääni enemmän turvallisuuden tunnetta. On uskomaton tunne, kun voi päästää irti suurimmasta osasta pelkoa ja huolta, joita on vuosia kantanut mukanaan. En enää pelkää, että menetän kaiken. En enää pelkää jääväni jostakin paitsi. Luotan itseeni enemmän kuin koskaan. Luotan tulevaisuuteen.

Tavara on menettänyt merkitystään. Minulla onkin kaikkea aivan tarpeeksi, jopa liikaa. En kaipaa jatkuvasti jotain enemmän. Omistan mieluummin vain vähän, mutta laadukasta ja todella toimivaa. Olen tyytyväinen siihen mitä minulla jo on. Tiedän, että onnellisuuteni on muualla kuin tavaroissa. Muutos ajattelussa näkyy myös pankkitilin saldossa, vaikka luulin aiemminkin ostavani ”vain tarpeellista”.

Olen löytänyt mielen vapautta. Voin valita millä asenteella asioita katson. Voin itse vaikuttaa siihen, miten maailma minulle näyttäytyy. Voin valita tehdä itselleni tärkeitä asioita, minun ei tarvitse elää muiden odotusten mukaan. Suhtaudun kaikkeen positiivisemmin ja hyväksyvämmin, myös itseeni ja peilikuvaani. Olen tyytyväinen ja iloinen pienistä asioista. Koen kiitollisuutta joka ikinen päivä. Elämäniloni mitataan aivan eri mitta-asteikolla kuin ennen.

Minimalismi on tuonut minulle levollisuutta. En stressaa aivan kaikesta niin paljon kuin ennen. Osaan ottaa elämän hiukan kevyemmin. Nukun yöni hyvin. Olen virkeämpi ja iloisempi. Television ja taustahälyn tilalle on tullut parempaa tekemistä ja hiljaisuutta. Parisuhde voi paremmin. Vietämme enemmän aikaa yhdessä, keskustelemme ja nauramme enemmän. Teemme kaikkea sitä, mihin ennen ei muka ollut aikaa tai voimia. Nautimme enemmän toistemme seurasta.

Tuntuu hyvältä, että tein muutoksia elämässäni itseni vuoksi. Aivan liian pitkään toimin, kuten oletin minulta odotettavan. Sillä menetelmällä juuri mikään ei toiminut. Nyt olen itse oman elämäni ohjaimissa, ja suuntakin on selvillä. Otan askeleita yksi kerrallaan, eikä tämän blogin aloittaminen ollut niistä aivan pienin. Kirjoittaminen on antanut minulle valtavan paljon.

Parasta, mitä elämän yksinkertaistaminen on minulle antanut, on sisälläni oleva tyyni, hiljainen tyytyväisyys. En tiennyt tällaista olevankaan. Näen elämän ja maailman kauneuden paremmin kuin ennen. Viihdyn itsessäni paremmin kuin koskaan. Olen oppinut, että olen aivan riittävä juuri tällaisena. Aivan tarpeeksi hyvä. Minä, kuten kuka tahansa ihminen, on uskomaton pakkaus, lukemattomine mahdollisuuksineen. Meidän tulee vain huomata mitä meillä on, käytössämme joka ainoa päivä.

Voimme odotella elämämme tulevia huippuhetkiä. Sitten kun. Ja kun hetki on ohi, jäädä odottamaan seuraavaa. Mutta miten paljon elämää menee ohi huomaamatta, odotellessa parempaa? Juuri nyt on oikein hyvä hetki nauttia elämästä. On suurta elämän tuhlausta pitää elämää niin itsestäänselvyytenä, että on varaa hukata siitä suuri osa odotellessa jotakin erityistä tapahtuvaksi. Jokainen hetki, jokainen päivä on erityinen itsessään.

Olen valtavan kiitollinen kaikesta tästä muutoksesta, mikä elämässäni on tapahtunut. On ollut jo tähän mennessä uskomaton matka huomata, miten ajatukseni ovat muuttuneet. Olen saanut niin paljon iloa ja valoa elämääni. Entinen pari numeroa liian kireä piponi on hukkunut johonkin matkalla. Elämä on paljon kevyempää kuin ennen. Olen oppinut näkemään paremmin kaiken hyvän.

Toivon vilpittömästi, että jokainen voisi löytää omannäköisensä elämän ja olla onnellinen itsensä kanssa. Koko maailma näyttäisi silloin kauniimmalta, meille kaikille.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s