Kertakäyttölaatua

Ostaminen on minulle jo lähtökohtaisesti epämieluisaa puuhaa, mutta vielä ikävämmäksi sen tekevät erilaiset laadultaan huonoiksi paljastuvat tavarat.

Pesin vihdoin makuuhuoneen pimennysverhon (toisen kahdesta), olihan se palvellut ikkunassa jo useita vuosia ilman että olin pessyt sitä kertaakaan. Ohjeen mukaan verhon sai pestä neljänkymmenen asteen pesussa, mitään lisäohjeita pesun suhteen ei ollut. Laitoin verhon siliävien tekstiilien pesuohjelmaan, vähensin linkousta ja lisäsin ohjelmaan vettä. Tein mitä voin, jotta verho saisi hellävaraisen kohtelun. (Hienopesuun verho oli liian painava.)

Verhoa kuivumaan ripustaessani minua odotti yllätys. Kangas oli takertunut nurjalta puolelta kiinni itseensä. Ryppyjä suoriessani verhon pimentävää materiaalia irtosi, reunoilta se oli ohentunut selvästi. En ole kiinnostunut hankkimaan uusia verhoja, joten toivottavasti entiset vielä hoitavat hommansa. Harmittaa vietävästi.

Toinen viimeaikainen harmin aiheeni on ollut paitapusero, jonka nopealla aikataululla hankin hautajaisia varten. Tapanani on pestä vaatteet ennen käyttöä, koska en kaipaa muutenkin herkälle iholleni ylimääräisiä kemikaaleja. Piilonapitettu paita oli saanut pesussa uudenlaisen ilmeen – ompeleet olivat kutistuneet, kangas ei. Silittämisestä ei ollut apua.

Pettymys oli myös aluslakana, jonka ostin samalta valmistajalta kuin ennenkin, koska olin ollut heidän tuotteidensa laatuun tyytyväinen. En ollut ilmeisesti aivan terävimmilläni kaupassa, kun ostin lakanan, vaikka hieman ihmettelinkin miten kangas näytti harvemmalta kuin ennen. Pesun jälkeen kangasta katsoessani huomasin, että siinä oli pari harvempaa kohtaa, jotka kuluisivat puhki nopeasti.

Inhoan tavaroiden aiheuttamaa turhaa vaivaa ja harmia. Yleensä olisin reklamoinut tuotteista, mutta tämän vuoden myllytyksen jälkeen en kerta kaikkiaan jaksa.

Millainen ihme pitäisi tapahtua, että kaupoista saisi oletusarvoisesti ainoastaan riittävän laadukkaita tavaroita?

Verhon taustapuolella olevia virheitä en ripustamisen jälkeen enää katsele, pääasia olisi että verho toimisi edelleen riittävän hyvin. Paidan kohdalla olen ajatellut niin, että mustassa paidassa (jos sitä vielä joskus joudun käyttämään) olen niin tylsän näköinen, että on aivan sama miten paljon ompeleet kiristävät. Ehkä ne eivät kiinnitä huomiota. Lakana kestää sen minkä kestää, ja seuraavaa ostaessani olen toivottavasti enemmän hereillä.

Mitä olisin itse voinut tehdä toisin näitä tuotteita ostaessani? Olisinko voinut välttyä huonoilta hankinnoilta?

Ainoastaan lakanan kohdalla olisin voinut toimia toisin, jos vain suinkin olisin sillä hetkellä tajunnut kuunnella itseäni. En tiedä missä keskittymiseni on ollut, sillä tavallisesti olisin jättänyt tuotteen kauppaan. Paitaa ostaessani olin niin tarkka kuin suinkin osaan, ja tuotteen tarkastelun jälkeen olin sen laatuun tyytyväinen. En olisi voinut aavistaa, että tuote ei enää ensimmäisen pesun jälkeen olekaan ennallaan. Verhot tilasin vuosia sitten netistä, ja olin niiden laatuun tyytyväinen. Ne tuntuivat ryhdikkäiltä ja hyvin tehdyiltä. Ei tullut mieleenikään etteivät ne kestäisi pesua.

Oletko sinä joutunut pettymään tavaroiden laatuun lähiaikoina?

19 kommenttia artikkelissa “Kertakäyttölaatua

  1. Musta on tullut niin skeptinen tavaroiden laadun suhteen, että pesen ihan kaiken, lasten toppavaatteista alkaen, heti ostamisen jälkeen. Useimmat tekoviat tulee pesussa näkyviin ja voi reklamoida heti. Myöhemmin reklamoidessa ei välttämättä ole kuittia ja sit saa vääntää joskus inhottavasti siitä onko vika tuotteessa vaiko tuotteen käytössä.
    Mutta tunnistan saman, laatua on tosi vaikea löytää, oli tavara mikä hyvänsä, eikä hinta tai kotimaisuuskaan aina ole laadun tae. Inhoan ostamista samoista syistä joita mainitsit, mutta varsinkin lasten kamppeita joutu ostelee aika tiuhaan kun ne kasvaa entisistä ulos Itse olen siirtynyt suunnilleen kassi-alma-tyyliin, kun en viitsi ostaa laadutonta riepua ennekuin on ihan pakko.

    • Kiitos kommentistasi! Niin tuttuja ajatuksia kirjoitat. Hyvin epäluuloiseksi sitä tavaroiden laadun suhteen tulee, kun niin paljon törmää tavaroihin, jotka eivät toimi kuten odottaisi. Varsinkin kun ostaa harkiten ja melko harvoin, niin harmittaahan se saada tavaroita, joiden laatu ei ole sitä mitä sen voisi odottaa olevan.

  2. Yleensä verhoja haperruttaa auringon valo, siis jos ne ovat alttiina päivänvalolle. Linkous on varmaankin aiheuttanut verhon taustan takertumisen itseensä.

    • Kiitos kommentistasi! Olet oikeassa. Ripustettuani verhon ikkunaan huomasin, että verho oli hyvässä kunnossa niiltä kohdin, mihin aurinko ei ollut paistanut. Pahimmin olivat kärsineet juuri ne kohdat, joihin aurinko oli eniten paistanut. Monenlaisia juttuja tuotteiden kestävyyteen liittyen osaan ennakoida ostopäätöstä tehdessäni, mutta tuota verhojen kulumista tuolla tavoin en osannut etukäteen ajatella. Minulla ei ole aiemmin ollut pimennysverhoja. Seuraavat pimennysverhot joskus tulevaisuudessa hankin pimennyskankaasta, enkä enää tällaisia jonkinlaisella pimentävällä kalvolla pinnoitettuja verhoja.

  3. Meillä ärräpäitä on aiheuttanut pari kuukautta sitten ostettu imuri. Mainostettiin tehokkaaksi, hyvä imuteho jne. Surkein imuri ikinä! Eikä ollut halvimmasta päästä. Eniten harmittaa ajan haaskaus ja tuotteen toimimattomuus. Pitäisi jaksaa reklamoida.

    • Meillä kans aika uusi imuri, joka tarttui mattoihin ja oli ihan kamala imuroida lattioitakin. Meinasin heittää sillä vesilintua, mutta sit vaihdettiin siihen entisen imurin suulake, ja nyt uusi imuri toimii kuin unelma! Se uuden suulakkeen muoto oli aivan surkea, itse imurissa ei siis yllättäen ollutkaan vikaa, kannattaa kokeilla joslöytyy vanha suulake jostain!

    • Kiitos kommentistasi! Voi ei, ikävä kuulla että imuri osoittautui pettymykseksi! Minua noissa reklamoinneissa ja tuotteiden palauttamisissa harmittaa juuri se ajan tuhlaus, kun toimimattomia tuotteita saa kuljetella takaisin ostopaikkaansa.

      Meidän viimeisimmän imurimme kanssa tilanne on päinvastainen kuin teillä: imutehoa tuntuu olevan liikaakin. On pidettävä sitä imurin varressa olevaa ritiläluukkua (mikä ihmeen nimi silläkin mahtaa olla) auki, jotta imuri ei juutu lattiaan liian tiukasti kiinni. Lattia on muovimattoa, jota ei ole liimattu kiinni, varsinkin seinien vierillä saa olla varuillaan ettei imuri nosta lattiaa irti jalkalistan alta… Imuteho on sopiva sitten, kun onkin jo pölypussin vaihtoaika. Tämä ei sinänsä ole mikään suuren suuri ongelma, siihen on tottunut. Alkuun kyllä ihmetytti.

  4. Kuulostaa liian tutulta! Sain juuri mummini n. 40-50v (!) vanhat verhot ja ne näyttävät vieläkin ihan uusilta! Kyllä ennen on tehty laatua! Mieskin ihmetteli verhojen laatua. Mutta onhan se myyjille hyvä, kun nykytavarat hajoavat nopeasti ja on pakko ostaa uusia :(.

    • Kiitos kommentistasi! Laatu tarkoitti aikoinaan jotain aivan muuta kuin nykyään. Voi kun päästäisiin sellaiseen talousjärjestelmään, että kannattaisi valmistaa kunnollisia, kestäviä tavaroita. Niin kauan kuin tuijotetaan talouskasvua, pitää saada tavaraa myytyä kiihtyvään tahtiin. Ja mikäs sen paremmin varmistaa kuin tavaran surkea laatu. Valitettavasti tämä kaikki vaan tapahtuu ympäristön ja tulevien sukupolvien kustannuksella.

  5. mitä hintaluokkaa paita oli? olen aina välillä pettynyt vaatteisiin,jotka on ostettu halpaliikkeistä. erityisesti akryyli alkaa näyttää kulahtaneelta nopeasti, joten sitä materiaalia yritän välttää.
    ei tuotteet ole ikuisia, ja valmistajien tavoite ei olekaan, että kestäisivät. mutta toki vaatteiden ja lakanoiden pitäisi kestää enemmän kuin muutaman pesun.
    kyllähän vaatteet ja tekstiilit kuluivat entisaikaankin, mutta niitä paikattiin. lakanan voi paikata, jolloin sen käyttöikää saa pidennettyä. ompelukonettakaan ei välttämättä tarvitse yksinkertaisiin paikkauksiin.
    ruotsin tv:ssä on juuri lähetetty sarja, jossa käsitellään nykyajan vaatteiden nopeaa kiertoa: http://www.ur.se/Produkter/184059-Kvalitet-Syjunta#Om-serien

    • Kiitos kommentistasi! Kierrän halpaliikkeet kaukaa, mutta ei tämäkään paita kallis ollut, 40 euroa. Jälkikäteen miettien minulla olisi ollut tässä kaupungissa yksi toinen liike (kalliimpi), josta olisin voinut paitaa katsoa. Heiltä vaan on yleensä ollut turha odottaa löytävänsä mitään niin yksinkertaista kuin tavallinen paitapusero. Tarvitsin paidan niin nopealla aikataululla, ettei oikein jäänyt muita vaihtoehtoja kuin käydä katsomassa mitä paikallisilla liikkeillä on tarjota. Kiire vaateostoksilla on ikävä juttu.

      Akryylin saisi kieltää vaikka kokonaan, siitä tehdyt neuleet ovat roskiskamaa alta aikayksikön. Sitä en tiedä miten se kestää sekoitteissa, minulla ei ole sellaisia vaatteita, kun vältän koko materiaalia.

      Kiitos ohjelmavinkistä! Moni lukija saattaa olla aiheesta kiinnostunut. Minun ruotsini on melko heikoissa kantimissa, mutta eiköhän tuosta tekstitettynä voisi saada tolkkua.

  6. Viime aikoina ei ole kauheasti tullut kannettua sekundaa kotiin, kesällä ostetun lämmityslaite paljastui sököksi syyskuussa ja keväällä tuli hommattua valmistusvirheellinen koru. Menneinä vuosina reklamaatiotiskeillä on tullut seistyä kyllä ihan tarpeeksi, takaisin olen kiikuttanut mm. tietokoneen, useamman virtalähteen, tv:n, dvd-soittimen, mp3-soittimen, energiansäästölamppuja, kenkiä, leipäkoneen, kotiparturisetin, radioita, auton ja lattialämmityksen termostaatteja. Sitten on erikseen vielä ne muuten vain heikkolaatuiset tavarat, joita ei ole enää kauppaan voinut palauttaa. Valmistusvirheestä johtuvia hajoamisia on tullut vastaan kaikissa hintaluokissa, kalliimmat vehkeet tuntuvat kyllä sitten käyttöä kestävän paremmin. Vaikka palauttelu on syönyt aikaa ja hermoja, niin minusta ne ovat paras signaali valmistajan tuotekehittelyyn ja maahantuojan/jälleenmyyjän hankintaosastolle. Tulee meinaan kalliiksi, kun joutuu antamaan ehjää tilalle maksutta.

    • Kiitos kommentistasi! Kaikenlaista tavaraa olet näköjään joutunut vaihtamaan tai palauttamaan. Ikävää ja aikaa vievää hommaa, mutta tarpeen. Itselleni on jäänyt erityisen hyvin mieleen yhdistetty vhs- ja tallentava dvd-soitin, jonka vuosia sitten palautin päivän päästä liikkeeseen. Laite oli suunniteltu käsittämättömällä logiikalla, eikä se suostunut toimimaan edes sillä. Itse olen suosinut keskihintaisia tai sitä kalliimpia laitteita, eikä sekundaa ole juuri kohdalle sattunut. Ajan myötä olen oppinut tietämään, mitkä merkit kestävät. Toki tämäkin tieto muuttuu ajan kuluessa. Tavaroita vaan ei tehdä enää niin hyvin kuin aiemmin.

  7. Viimeisin reklamaatio on tullut tehtyä lastenvaatekauppaan. Lapselle ostetussa yöpuvussa vetoketju ei kestänyt pesua! Kokeilen aina vetskarit saumojen ym. tarkastelun ohessa ennen ostamista, ja ennen pesua se toimikin moitteettomasti, mutta pesun jälkeen ei. Sama juttu toistui kun palautin ensimmäisen ja otin tilalle uuden samanlaisen. Selvästi virhe valmistuksessa, ja ihmettelen, että olinko toisaan ainoa, joka palautti tuotteet, sillä vähän ajan kuluttua kun kävin uudestaan samassa liikekessä, oli näitä samoja pukuja edelleen rekissä, nyt isolla alennuksella. Arveluttavaa toimintaa muuten sekin kauppiaan puolelta. Sain taas vahvistuksen sille, että lastenvaatteissa kannataa suosia kirppareita, onneksi meidän lähellä on kaksikin hyväksi havaittua kirppistä. Kirppikseltä hankiittuihin lastenvaatteisiin olen muuten ollut todella harvoin tyytymätön.

    • Kiitos kommentistasi! No jo on jos ei vetoketju kestä pesua! Itseäni ärsyttää suunnattomasti tuon kaltaiset tilanteet, jossa toimivaksi kaupassa tarkasteltu vaate onkin pesun jälkeen jotain aivan muuta. Harmittaa hukkaan menevä aika, kun joutuu palauttelemaan tai vaihtamaan kelvottomasti tehtyjä tavaroita.

  8. Ikävän ajankohtainen aihe! Viime viikolla ostamani kaksi tuotetta osoittautui vialliseksi. Toinen on silityslauta, joka keikkuu. Toinen on kaiuttimien mukana tullut kaukosäädin, joka ei toimi.
    Ensin silityslaudasta; Autottomana tuli ostettua se kaupungin keskustasta, kannettua sitä pari korttelia ja kuljetettua kaupunkibussilla kotiin. Niinpä sen palauttaminen olisi ärsyttävän hankalaa, ja koen suurta vastenmielisyyttä edes ajatella, millainen reklamointiprosessista tulisi. (Laudan kuljetus läpi kaupungin keskustan, kaupassa asiasta keskusteleminen, se vaihtoehto, että kaupassa olisi jäljellä enää rumemmalla kuosilla olevia lautoja, laudan kuljetus jälleen kaupasta kotiin jne…) (Ja kieltämättä mielessä kävi myös se, että jos palautan laudan ja saan uuden ehjän tilalle, palauttamani menee kasvattamaan kaatopaikkakuormaa. Nyt jos en jaksa nähdä valittamisen vaivaa, ja käytän kiikkerää lautaa esim. taitellun maton päällä, säästyy yhden uuden laudan verran luonnonvaroja.)
    Sitten kaukosäätimestä; Oli harmillista pähkäillä, johtuuko vika kaukosäätimestä vai siinä olevasta nappiparistosta. Kun vihdoin (käytiin läpi talouden elektroniset laitteet ja kokeiltiin eri paristoja eri laitteisiin) saatiin selville, että vika on säätimessä eikä paristossa, oli itsestäänselvää, että tästä asiasta reklamoidaan. On ihanan pieni esine, jota on helppo palautella. Vaivaa tästä toki tulee, mutta siedettävän vähäistä.

    • Kiitos kommentistasi! Ikävä juttu, että vialliset tuotteet tulivat kohdallasi juuri ajankohtaisiksi. Tuo silityslaudan palauttaminen kuulostaa kyllä hankalalta. Harmillista! Itsekin joskus mietin, että mitä tapahtuu niille viallisille tuotteille. Niihin on käytetty erilaisia resursseja, jotka ovatkin menneet vain hukkaan, ellei tuotetta saada korjatuksi tai edes materiaaleja jotenkin uudelleen käyttöön.

  9. Ihan sama kohtalo kävi meidän pimennysverhoille! Eli se pimentävä pinta tarttui itseensä kiinni ja irti repiessä sitten hajosi. Ja ohjeen mukaan pesin minäkin verhot.

    • Kiitos kommentistasi! Voi ei. Pesin verhot yksi kerrallaan, toinen verho kesti paremmin kun vähensin linkouksen todella pienille kierroksille. Vähensin kierroksia jo ensimmäistä pestessä, mutta en osannut arvata miten hellävaroen se olisi pitänytkään lingota. Olisi aika paljon parempi mieli tuotteesta, jos pesulapussa olisi annettu ohje lingota todella hellävaroen tai vaikka jättää linkoamatta.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s