Pienempi ekojalanjälki: liikenne

Liikenne aiheuttaa 20 prosenttia suomalaisen kuluttajan kasvihuonekaasupäästöistä.

Suomalaiset matkustavat, erilaisilla liikennevälineillä ja kävellen, joka vuosi noin 12 000 kilometriä henkilöä kohden. Suurin osa liikkumisesta on päivittäisiä rutiinimatkoja.

Poimin muutamia mielenkiintoisia tietoja:

Kotimaan henkilöliikenteen kilometreistä peräti 80 prosenttia kuljetaan henkilöautolla.

Noin joka kolmas automatka on suunnittelematon, ja useimmiten lyhyt. Suomalaisten tekemistä automatkoista puolet on alle 6 kilometrin mittaisia. Kolmannes automatkoista on alle 3 kilometrin mittaisia.

Lentoliikenne on kasvanut voimakkaasti. Yksi lentomatka voi moninkertaistaa ihmisen vuosittaisen energiankulutuksen ja hiilidioksidipäästöt.

Jos Suomessa erehtyy kritisoimaan yksityisautoilua, saa kuulla, että Suomi on laaja maa ja vain Helsingissä, jos sielläkään, on toimiva joukkoliikenne. Väitetään, että yksityisautoilu on monelle silkka välttämättömyys eikä vaihtoehtoja ole.

Edellä mainituista tiedoista voi kuitenkin nopeasti päätellä, että kun kolmannes suomalaisten tekemistä automatkoista on alle kolmen, ja puolet alle kuuden kilometrin mittaisia, niin aika monta automatkaa voisi jättää tekemättä ja taittaa matkan vaikka kävellen tai pyörällä, oli joukkoliikenteen taso minkälainen tahansa.

Suomen kymmenessä väkiluvultaan suurimmassa kunnassa asuu yhteensä noin 2,1 miljoonaa ihmistä. Väkirikkaimmat 15 kuntaa asuttavat jo 2,5 miljoonaa suomalaista. Näistä yhdeksän on yli 100 000 asukkaan kuntia. (Lisäksi on useita pienempiä, kasvukeskusten naapurikuntia, joissa on sijaintinsa vuoksi ainakin melko hyvä joukkoliikenne.) Tästä voinee päätellä, että suuri osa suomalaisista asuu muualla kuin harvaan asutulla haja-asutusalueella, joissa välimatkat voivat olla pitkiä ja joukkoliikenne heikkoa tai olematonta.

Haluatteko tietää, mikä on tehokkain tapa vähentää liikenteestä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä?

Yksityisautoilun vähentäminen. Suomen liikenteen kokonaispäästöistä henkilöautoilun osuus on noin 45 prosenttia.

Lentoliikenteen osuus liikenteen kokonaispäästöistä Suomessa on noin 13 prosenttia. Lentäminen aiheuttaa valtavan päästökuorman, mutta koska henkilöautoja on liikennekäytössä Suomessa lähes 2,6 miljoonaa, eikä jokainen suomalainen tee lainkaan lentomatkoja, on tärkeää kiinnittää lentomatkojen vähentämisen lisäksi huomiota jokapäiväiseen liikkumiseen.

Miten eri liikkumismuodot suhteutuvat toisiinsa ekologisesta näkökulmasta katsoen?

Paras vaihtoehto on jättää matka kokonaan tekemättä, tai tehdä se kävellen, pyörällä tai vaikka skeittaamalla tai rullaluistimilla. Seuraavaksi paras vaihtoehto on juna, raitiovaunu tai metro. Kolmanneksi paras vaihtoehto on bussi tai kimppakyyti. (Henkilöauto, vaikka täynnä ihmisiä, on kuitenkin ympäristön kannalta huonompi vaihtoehto kuin joukkoliikenteen käyttäminen.) Henkilöautoa tulisi käyttää vain välttämättömillä matkoilla. Lentäminen on huonoin vaihtoehto.

Käytännön vinkkejä oman liikenteestä aiheutuvan ekologisen jalanjäljen pienentämiseen:

1. Liiku mahdollisimman paljon kävellen, pyörällä tai muulla tavoin lihasvoimalla. Pidät samalla huolta terveydestäsi ja parannat elämänlaatuasi.

2. Suosi joukkoliikennettä oman auton sijaan. Jos joukkoliikenteen käyttäminen tarkoittaa lyhyttä kävelymatkaa matkan alku- ja/tai loppupäässä, saat samalla hyödyllistä ja virkistävää arkiliikuntaa. Jos välimatkat ovat turhan pitkiä, mieti voisitko esimerkiksi kulkea autolla rautatieasemalle, ja jatkaa siitä junalla.

3. Jos joudut välttämättä liikkumaan autolla, voit vähentää päästökuormitusta suunnittelemalla ja ketjuttamalla matkoja etukäteen. Hoida useita asioita samalla kerralla, sen sijaan että tekisit monta erillistä matkaa. Päästöpitoisuudet ovat korkeimmillaan matkan 10 ensimmäisen minuutin aikana, joten suunnittelemattomien herätematkojen vähentäminen merkitsee suuria ympäristösäästöjä. Ympäristön lisäksi säästät aikaa ja rahaa.

4. Jos joudut käyttämään henkilöautoa, teet suuren päästövähennyksen käyttämällä lohkolämmitintä, kun lämpötila on alle +5 asteen. (Lyhyt lämmitys riittää: yli kymmenen asteen pakkasilla 1,5-2 tuntia, sitä lämpimämmällä ilmalla puoli tuntia.) Tutkimusten mukaan kylmänä käynnistetty katalysaattori aiheuttaa ensimmäisen ajokilometrin aikana pakokaasupäästöjä yhtä paljon kuin lämmin moottori koko matkalla Helsingistä Ouluun! Moottorin esilämmityksellä vähennät pakokaasupäästöjen lisäksi polttoaineen kulutusta ja moottorin kulumista. Lämmitetty moottori kuluttaa jopa 44 % vähemmän polttoainetta kuin lämmittämätön.

5. Jos käytät henkilöautoa, vältä ruuhkia jos suinkin voit. Motivan sivuilla kerrotaan uudella taloudellisella keskiluokan autolla, kilometrin matkalla tehdyistä mittauksista. Auto kulutti vähäruuhkaisessa, ilman pysähdyksiä sujuvassa liikenteessä noin 6 l/100 km. Samalla osuudella tuli ruuhkaliikenteessä kolme pysähdystä, ja kulutus nousi 70 prosentilla, yli kymmeneen litraan sadalla kilometrillä. Sen lisäksi että ruuhkassa päästöt lisääntyvät, kasvaa myös polttoainelasku.

6. Voisitko pitää etätyöpäiviä tai käyttää sähköisiä neuvottelumenetelmiä matkustamisen sijaan?

7. Mitä jos korvaisit lomalennon junamatkalla? Raideliikenteessä energiankulutus henkeä kohden on kaikkein pienintä.

Vielä lopuksi vinkki kiireisille, kohtuullisen lyhyttä matkaa ajaville ja ruuhkiin kyllästyneille: alle seitsemän kilometrin matkoilla ruuhkaisissa kaupungeissa nopein kulkutapa on pyöräily.

Lisätietoa

Tämä teksti on vain pintaraapaisu kiinnostavasta asiasta, joka koskettaa meitä kaikkia. Suosittelen lämpimästi seuraavia tietolähteitä, joista poimin tietoja tähän kirjoitukseen. Ne tarjoavat monipuolista tietoa, josta on hyötyä ihan käytännön tasolla sekä ekologisesti että taloudellisesti. Tulen kirjoittamaan vielä erikseen siitä, miten meidän perheessämme liikenne hoidetaan ja mitä siitä ajattelen.

Johanna af Hällström: Arki, valinnat ja tulevaisuus. Kestävä liikkuminen. Suomen luonnonsuojeluliitto ry

Motivan liikennettä käsittelevät sivut ovat todella monipuolinen tietopaketti

Motiva: Viisaan liikkujan valinnat

WWF: Suomalaisen vaikuttavimmat ilmastoteot

2 kommenttia artikkelissa “Pienempi ekojalanjälki: liikenne

    • Kiitos kommentistasi! Hyvä huomio, laivaliikenne jäi kokonaan käsittelemättä. Laivalla matkustamisesta sanotaan tuossa Arki, valinnat ja tulevaisuus -julkaisussa, että VTT:n mukaan matkustajalaivojen päästöt ovat jopa suuremmat kuin lentokoneella. Suomen lähialueille (Tukholma, Pietari, Baltian maat) matkustettaessa laiva on hieman ekotehokkaampi kuin lentokone. Risteilymatkustaminen on julkaisun mukaan kasvussa, ja laivoja käytetään yhä vähemmän siirtymiseen paikasta toiseen – moni ei matkustaessaan edes poistu laivasta.

      Jos liikenneasiat kiinnostavat, suosittelen esim. juuri tuota linkkilistalta löytyvää Arki, valinnat ja tulevaisuus -julkaisua. Siinä on valtavasti hyvää tietoa, josta tekstiini sain sopimaan vain pienen osan.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s