Lempivaatteet joka päivä

Viime syksyn vaihtuessa talveksi hankin vihdoin takin, josta olin haaveillut jo useamman vuoden. Ihana, tummansininen, irrotettavalla villavuorella varustettu puuvillatakki oli jäänyt hintansa vuoksi aiemmin kauppaan. (Ja olihan minulla jo takki, joten en oikeastaan tarvinnut uutta. Tavallaan.) Pidin alennusrekkejä silmällä, ja eräänä päivänä takkini löytyi tangolta. Korjautin liian pitkät hihat sopiviksi, ja sain itselleni aivan täydellisesti toimivan, ihanan takin. Samalla löysin edellisvuoden mallistossa olleen ohuen, suuren villahuivin, jota olin ihaillut. Olin jo ehtinyt katua, etten sitä aikoinaan ostanut.

Pyrin käyttämään ostamani vaatteet loppuun asti. Se onnistuu hyvin, kunhan vaatteet toimivat. Käytössäni toimimattomiksi osoittautuneet vaatteet annan eteenpäin jonkun toisen vaatekaappiin. Välillä osaan luopua itselleni sopimattomista vaatteista nopeasti, välillä siedän toimimattomuutta liian pitkään. Tuon ihanan sinisen talvitakin olisin voinut hankkia aiemminkin, sillä sen muuten sopiva ja ihana edeltäjä osoittautui käytössä hiostavaksi. Sopivaa säätä sen käyttämiseen ei koskaan löytynyt, olin joko kuumissani tai kylmässä hiessä sitä käyttäessäni. Siedin moista epämukavuutta aivan liian pitkään.

Minulle tärkeintä on vaatteen istuvuus ja sopivuus käyttötarkoitukseensa. Onko juuri mitään ikävämpää, kuin epämukavat vaatteet? Sisäinen termostaattini toimii vaihtelevasti, joten olen oppinut arvostamaan sopivasti lämmittävää vaatetusta. Vaatteideni tulee ensisijaisesti hengittää, ne eivät saa hiostaa. Osaan jo jättää niin sanotut tekniset materiaalit ja tekokuidut kauppaan. Villa on yllättänyt helppohoitoisuudellaan. Kun tekninen aluskerrasto on pesun tarpeessa jo pelkästä ajatuksesta, villakerrastolle riittää tuuletus.

Aikoinaan vaatteita karsiessani poistin toimimattomat ja epäsopivat vaatteet. Luovuin myös vaatteista, jotka jäivät vähälle käytölle yhteensopivien osien puuttuessa. Samalla sain heittää hyvästit ostoslistalle, enää en tarvinnutkaan sitä tai tätä jonkin vaatekappaleen kaveriksi. Pienestä ja yhtenäisestä vaatevalikoimasta sopivia asuja löytyy helpommin kuin suuremmasta ja hajanaisesta.

Pukeutumisesta on tullut hyvin helppoa. Kaikki vaatteeni sopivat yhteen. Voin valita kaapistani mitä vain, ja saan aina pukeutua lempivaatteisiini. Kantapään kautta olen oppinut, mikä minulla parhaiten toimii ja mihin on erityisesti kiinnitettävä huomiota.

Arvostan vaatteissa käytännöllisyyttä, kestävyyttä ja mukavuutta. Suosin yrityksiä, jotka tuottavat vaatteensa vastuullisesti. Kun olen löytänyt toimivan vaatteen, hankin loppuun kuluneen tilalle uuden samaa mallia. En ole erityisen kiinnostunut pukeutumisesta, muodista en tippaakaan, enkä kaipaa vaihtelua. Vaivattomuus on minulle vaatteita hankkiessa tärkeää, en pidä shoppailusta.

Laitoin ihanan villahuivini odottamaan ensi talvea. Talvitakkini villavuori pääsi myös lepoon ilmojen lämmettyä. Talvitakista tuli yhdessä hujauksessa kevättakki, josta saan nauttia, kunnes ilmat lämpenevät niin, että takin saa ripustaa vaatehuoneeseen syksyä odottamaan.

Se, kun saa kerta toisensa jälkeen pukea päälleen täydellisesti toimivan, omaa silmää hivelevän vaatteen, on yksi arjen pieniä suuria iloja. Nautin siitä, ettei vaatekaapissa ole enää yhtäkään ihan-kivaa tai melkein-toimivaa täytevaatetta. Ainoastaan lempivaatteita, ja vain sen verran kuin tarvitsen.

11 kommenttia artikkelissa “Lempivaatteet joka päivä

  1. Viime keväänä kirjoitit vaikeuksistasi löytää vaaleansininen paitapusero. Onko löytynyt?

    Miten ajattelet hiustenhoidosta (jostain syystä kuvittelen sinut lyhyttukkaiseksi)? tai millaisia rutiineja sinulla on hiuksiin liittyen?

    Minulla ei valitettavasti ole noin varmaa vaatemakua. kaipaan jonkun verran vaihtelua, mutta olen oppinut, että sen voi saada esim huiveilla, eikä esim useammalla takilla. Useampi takki luo jo säilytysongelmia. kyllä vaatteet on kivoja, mutta sen hyvän löytämiseen pitäisi malttaa pistää aikaa riittävästi. Tässä olen liian huono.

    Hieno postaus!

    • Kiitos kommentistasi! Etsintä on toistaiseksi jäissä, kun ei ole ollut ajatustakaan tarvita siistimpää paitaa. On elämässä nyt niin paljon kaikkea muuta, että erilaiset tapahtumat saavat odottaa.

      Minulla on pitkät hiukset, joita en muotoile mitenkään. Ovat kiinni tai auki. En värjää hiuksia ja leikkautan ne kun muistan… Voi mennä vuosikin kampaajakäyntien välissä. Eli ei ole sitten niin minkäänlaisia rutiineja. Pesen kun syytä on.

      Minulla vaatemaun kehittymiseen kului pitkä aika. Vaatteeni yksinkertaistuivat entisestään, kun kyllästyin uusia etsiessä kiertämään kauppoja, enkä halunnut tukea halpatuotantoa. Juuri sen itselle sopivan vaatteen löytyminen helpottui, kun karsin käyttämäni liikkeet minimiin.

  2. Mulle on valitettavasti käynyt muutaman kerran niin että kun olen halunnut ostaa loppuunkäytetyn vaatteen (tai vaikka huulipunankin) tilalle täsmälleen saman, niin sitä ei enää valmistetakaan! Ja sitten taas etsin kuin hullu että mitäs nyt tilalle….

    • Toinen yleinen vaihtoehto on epähuomiossa ostaa toimivaksi todetusta jutusta ”näköispainos” – sama merkki ja malli mutta tuotekehittelyssä on vaihdettu materiaaleja huonompiin…

    • Sama tilanne. Mallit vaihtuvat niin usein, että ”samanlaisen” etsimiseen meneekin sitten tovi jos toinenkin.

    • Kiitos kommentistasi! Niinkin voi käydä. Itselleni ei ole vielä käynyt, koska suosin vaatteissa yksinkertaisia perusmalleja, joita on valmistettu jo vuosia ja valmistetaan jatkossakin. Vaatteiden ja kenkien osto on hankalinta, jos joutuu aivan alusta alkaen sopivaa etsimään, muut tarvittavat tavarat saan helpommin korvatuksi jos ennen käyttämääni ei enää valmistettaisi.

    • Kiitos kommentistasi! Varmasti niin. Itse pääsen helpolla, kun en ole erityisen kiinnostunut minkäänlaisista tavaroista enkä enää nykyään kaipaa vaihtelua. Ainoastaan toimivia vaatteita tai tavaroita.

  3. Tuo kuulostaa aivan ihanalta ja täydelliseltä! Haluan päästä samaan. Vaihtelua tai muodin seuraamista en kaipaa, mukavuutta sitäkin enemmän. Ja ekologisuutta vielä lisäksi. Ai niin, ja sitten pitää vielä olla taskut! Rintasyöpien ja leikkausten myötä olen alkanut arvostaa vaatteissa myös helppoa puettavuutta kriisioloissa. Olen hankkinut muutaman edestä napitettavan väljän vaatteen, jotka varmaan toimivat myös vanhuuden kremppojen, esim. olkapäävaivojen pahentuessa.

    Olen pienestä saakka ihaillut Nuuskamuikkusta, mikä on varmaan vaikuttanut vaatevarastoni laajuuteen ja tyyliin. Olen edelleen tyytyväinen tähän roolimalliin.

    • Kiitos kommentistasi! Mukavuutta, ekologisuutta ja taskut. Minulla on samankaltaiset vaatimukset. Elämä on huomattavasti yksinkertaisempaa, kun on vain sopivia ja mieluisia vaatteita, jotka kaikki sopivat toisiinsa. Muistan hyvin vielä sen ajan elämästä, kun kaapista ei meinannut niin millään löytyä sopivaa päälle. Ei, vaikka vaatteita oli huomattavasti nykyistä enemmän. Helppoa puettavuutta varmasti oppii arvostamaan, kun tulee jokin terveydellinen hankaluus.

      Nuuskamuikkunen ei ole ollenkaan hassumpi roolimalli. 🙂

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s