Mitä kolme vuotta blogin kirjoittamista on opettanut?

Minimalismin Ilo on tullut kolmen vuoden ikään. Miten nopeasti aika onkaan kulunut! Olen oppinut näinä vuosina paljon, blogin kirjoittaminen on ollut monin tavoin hyödyllistä.

Alkuun kirjoittaminen oli vaikeaa, olin pahasti ruosteessa. Järkevien lauseiden muodostaminen tuntui välillä todella työläältä. Kerta toisensa jälkeen päässä niin selkeät ajatukseni löysivät tiensä ruudulle kummallisessa muodossa. Jossakin kymmenen pilkun ja sivulauseen päässä siinsi piste, jota ennen ajatus oli jo kauan sitten hajonnut. Kului paljon aikaa ennen kuin sain tekstin julkaisukuntoon.

Kirjoittaminen on vuosien saatossa helpottunut. Jossakin vaiheessa pääsin myös yli tekstieni loputtomasta hiomisesta. Opin olemaan itselleni armollisempi.

Vuodet ovat opettaneet, että olen yhä turhan kriittinen itseäni kohtaan. Olen laskenut rimaa itseni suhteen kaikessa, mutta silti huomaan välillä vaativani enemmän kuin olisi tarpeellista. Olen laskenut monia tekstin aiheita käsistäni, koska en ole luottanut, että ne olisivat riittävän hyviä. Monta jutun juurta on jäänyt toteuttamatta, osa senkin vuoksi, että unohdan tehdä muistiinpanoja. Liian paljon on ollut reikäjuustoa muistuttavan muistini varassa.

Elämässä tapahtuu kaikenlaista, asiat vaikuttavat toisiinsa, aina ei ole hyvä päivä. Välillä on tuntunut, että en saa enää yhtäkään tekstiä kirjoitettua. Että mitä minä mistään tiedän. Mitä järkeä koko kirjoittamisessa edes on. Mutta aina on tullut parempi päivä, ja ajatukset ovat selkiytyneet. Myös moni arkinen asia on löytänyt ratkaisunsa, kun olen sitä ensin blogissa pohtinut.

Blogin kirjoittaminen on opettanut paljon itsestäni, eikä kaikki oppi ole ollut kaunista, vaikkakin hyödyllistä. Olen ymmärtänyt, että olin elämässäni aivan liian pitkään hiljaa ja taka-alalla. Ajattelin, ettei ajatuksillani ole merkitystä, miksi niistä kertoisin, ketä ne nyt voisivat kiinnostaa. Mitä enemmän kirjoitin, sitä paremmin ymmärsin, että meillä jokaisella on oma ainutlaatuinen tarinamme ja sen muovaama näkökulma elämästä. Toisten kokemukset ja ajatukset voivat olla avuksi muille, tarjota uusia näkökulmia tai vertaistukea oman elämän ratkaisuissa.

Vanhat ajatukset ovat kuitenkin tiukassa. Yllätyn edelleen saadessani positiivista palautetta. Tuntuu aina yhtä hyvältä huomata, että olen voinut olla avuksi ja hyödyksi. Olen alusta asti ajatellut, että jos kirjoituksillani on merkitystä edes yhdelle ihmiselle, niin se riittää. Tuolle yhdelle ihmiselle minä kirjoitan, kuka hän sitten kulloinkin onkin.

Kommenteissa vaihdetuista ajatuksista on ollut minulle paljon apua. Olen saanut lukuisia käytännön vinkkejä ja kurkistuksen siihen, millaisia toimintatapoja muilla arjessaan on. Olen saanut paljon uusia ajatuksia ja näkökulmia erilaisiin asioihin, ja näiden avulla oppinut muun muassa ymmärtämään paremmin eri tavalla ajattelevaa kumppaniani.

Olen kiitollinen näistä vuosista. Ja erityisen kiitollinen olen teille lukijoille, kommentin jättäneille, sähköpostia kirjoittaneille. Olette tuoneet tänne ajatuksenne ja mielipiteenne, herättäneet keskustelua, antaneet vinkkejä ja tukea minulle ja toisillenne. Ilman teitä tämä blogi olisi vain jono kirjoituksia.

Kiitos näistä kolmesta vuodesta. Kiitos kaikesta kannustuksesta, jota olen teiltä saanut. Kiitän kaikkia teitä, erilaisissa asioissa puoleeni kääntyneitä, luottamuksestanne. Kiitos.

Elämä kulkee eteenpäin, ja blogi sen rinnalla.

8 kommenttia artikkelissa “Mitä kolme vuotta blogin kirjoittamista on opettanut?

  1. Moi, olen lukenut blogiasi alkumetreiltä asti, ja minusta olet kehittynyt kirjoittajana ihan huimasti! Enkä tällä siis tarkoita, että kirjoituksissasi olisi aluksikaan ollut mitään vikaa :). Vaan että teksteihisi on tullut matkan varrella lisää mukavaa luontevuutta ja selkeyttä. Kiitos blogistasi, sen aihepiirit kiinnostavat minuakin lähes rajatta :).

    • Kiitos kommentistasi! Hyvä kuulla, että tekstini on kehittynyt parempaan suuntaan. Kirjoittaessani huomaan, että aika paljon helpommalla saan valmista aikaan kuin alkuvaiheessa. Onhan tässä saanut harjoitella, joten hyvä että kehitys näkyy. 🙂 Mukava kuulla, että aihepiirit joista kirjoitan kiinnostavat.

  2. Kiitos antoisasta blogista! Saan täältä usein ajattelemisen aihetta, ja ideoita myös omaan kirjoittamiseen. Näkökulmamme ovat usein erilaiset, mutta nähdäkseni erilaisuus on rikkautta.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s