Minimalismi on muutakin kuin tavaran vähentämistä

Minimalismista puhuttaessa nähdään usein vain tavaroiden vähentäminen ja ihminen, joka elää pienen tavaramäärän kanssa. Tämä on kuitenkin vasta pintaraapaisu kaikesta siitä, mitä minimalismi voi käytännössä tarkoittaa.

Kirjoitan voi tarkoittaa, koska minimalismi ei ole kaikille sama. Sinä ja minä emme välttämättä halua elämältä samoja asioita, vaikka todennäköisesti yhtäläisyyksiäkin on.

Kirjoitin aiemmin, että tavaran vähentämisestä minimalismi vasta oikeastaan alkaa. Omalla kohdallani se käynnisti itsetuntemuksen lisäämisen ja elämän kokonaisvaltaisen yksinkertaistamisen prosessin, joka jatkunee niin pitkään kuin elän. Elämä ei pysähdy paikalleen ja maailma muuttuu, joten erilaiset valinnat ja punnittavat asiat eivät lopu.

Näiden muutaman vuoden aikana olen oppinut paljon itsestäni. Olen tehnyt elämääni muutoksia, jotka lisäävät hyvinvointiani. Jokainen pienikin muutos on ollut opiksi, ja ohjannut eteenpäin kohti minulle sopivampaa, yksinkertaisempaa elämää.

Niin pitkään kuin voin muistaa, olen kärsinyt monenlaisista mieliharmeista. Osa on ollut seuranani pysyvämmin, osa satunnaisemmin.

Elämäni on ollut kaikkea muuta kuin tasaista, tosin ajoittain se on ollut tasaisen pikimustaa ilman valonpilkahduksia. Olen tuntenut monenlaisiin asioihin kohdistuvaa pelkoa ja jännitystä. Surua, ahdistusta, masennusta. Tuskaisuutta, ärtyisyyttä, levottomuutta. Uupumusta, loputtomalta tuntuvaa väsymystä, toivottomuutta. Tyhjyyttä, riittämättömyyttä ja pohjatonta häpeää.

Olen tuntenut itseni arvottomaksi, merkityksettömäksi, elämäni tarkoituksettomaksi, itseni elämänhaluttomaksi. Olen yrittänyt ja suorittanut silloinkin, kun voimia ei enää ollut. Polttanut itseni loppuun yhä uudelleen.

Elämän yksinkertaistaminen on ollut minulle enemmän kuin tarpeen. Olen joutunut opettelemaan sitä jo kauan ennen kuin olin minimalismista kuullutkaan. Se on ollut minulle välttämätöntä saadakseni voimaa jatkaa eteenpäin.

Olen etsinyt elämän yksinkertaistamisella ja minimalismilla monenlaisia asioita. Mielenrauhaa. Levollisuutta. Hiljaisuutta. Itsearvostusta. Lempeyttä. Armollisuutta. Myötätuntoa. Iloa. Rohkeutta. Läsnäoloa. Voimaa. Kiitollisuutta. Kykyä sietää olemista ilman tekemistä. Tutkaa, jolla erottaisin kantapään kautta kokeilematta itselleni merkitykselliset asiat merkityksettömistä.

Kun tätä kirjoittaessani katson hetken ajassa taaksepäin, huomaan, että olen saavuttanut jo paljon. Enemmän kuin olisin ymmärtänyt itselleni mahdolliseksi saavuttaa. Kokonaisuuden kannalta kenties tärkein asia, jota en edes osannut odottaa, on vahva luottamus tulevaan. Luotan siihen, että asiat järjestyvät tavalla tai toisella, tuli mitä tuli.

Minimalismi on todella paljon muutakin kuin tavaran vähentämistä. Se on elämän muotoilemista niin, että kaikkein merkityksellisimmät asiat ovat keskiössä. Se on olennaisen valitsemista ja toisarvoisesta luopumista, saavuttaaksemme asioita, jotka ovat itsellemme elämässä niitä kaikkein tärkeimpiä.

7 kommenttia artikkelissa “Minimalismi on muutakin kuin tavaran vähentämistä

  1. Tuntuu pelottavalta lukea toisen ihmisen kirjoittamaa tekstiä ja todeta, että se voisi olla omasta ”kynästä” lähtöisin ♡.

    Turhien tavaroiden karsiminen on myös omalla kohdallani aiheuttanut tarvetta miettiä myös muun turhan poistamista. Miksi pitäisi stressata asioita, joilla ei ole minulle merkitystä? Omalla kohdallani poistin vajaa vuosi sitten yhden murheen

  2. Jatkuu
    Yhden murheen hiusten muodossa ja ajoin siilin. Näin naisihmisenä se tietysti herättää ihmetystä, mutta itsellä on vapautunut olo kun ei tarvitse miettiä onko hiukset hyvin – samalla myös kylpyhuoneesta hävisi iso kasa purkkeja ja purnukoita sekä erinäisiä hiustenlaitto välineitä. Ah, mikä vapauden tunne!

    Siinä minimalismia todella henkilökohtaisella tasolla 😀

    • Minimalismia hiusten muodossa 🙂 samalla tavalla ajatellen itselläni on sellainen malli hiuksissa, että sen saa aamuisin helposti ponnarille ja menoksi. Ihan noin minimalistiksi en uskaltaisi kuin sinä 🙂

      Tänään olen todella pitkästä aikaa viettänyt minimalistista lauantaita, en ole tehnyt mitään ruokaa kummempaa. Ja tällaista päivää on jo pitkään odotettukin.

    • Minäkin oon harkinnut hiusten leikkaamista lyhyemmiksi että ne saisi helpommin auki takusta. En ihan siiliksi sentään, mutta jos vaikka 10 – 20 cm pois pituudesta.

  3. Tosi hyvä kirjoitus, joka sai minutkin, hiljaisen lukijan kommentoimaan. Saman suuntaista vaikutusta toivoisin itsekin minimalismista mutta olen vielä niin alussa, oikeastaan vasta suunnittelun asteella. Mutta lohduttavalta tuntuu, että koko tämä loppuelämä tässä on vielä aikaa. Eikä entiseen tarvitse palata. Mielenrauhaa ja armollisuutta, keskittymistä itselle tärkeisiin asioihin. Merkityksellisiä ja kauniita sanoja.

  4. Kiitos tästä kirjoituksestasi. Sinä osaat tiivistää lauseeksi juuri sen, mitä olen päässäni kelannut. 🙂

  5. Kiitos teille kaikille kommenteistanne! Mukava kuulla, että olen osannut pukea sanoiksi myös muiden ajatuksia kuin omiani. 🙂

    Hiusminimalismia. 🙂 Joillekin siilitukka sopii oikein hyvinkin, itsekin suosisin mahdollisimman lyhyttä mallia, jos se minulle sopisi. Suosin toisenlaista yksinkertaista hiusmallia, pitkät hiukset, jotka saa kiinni ja joita ei tarvitse laittaa. Välillä käyn leikkauttamassa reilummin kerralla ja annan kasvaa taas. Helppoa.

    Mariija: Kiva kun kommentoit! Koko loppuelämä on aikaa. Kiire ei ole. Kannattaa kuitenkin alkaa ottaa askelia eteenpäin, kun tuntuu siltä, että on suunnitellut tarpeeksi. Itselleni tällainen melko hidas tahti, useine karsimiskierroksineen on sopinut mainiosti. Olen ehtinyt tutkiskella ajatuksiani ja oppia paljon uutta. Olen kasvanut ihmisenä niin, ettei paluuta entiseen ole enää olemassa, olen eri ihminen kuin aloittaessani. Enpä tiennyt miten kaikki muuttuisi. Toivon kaikkea hyvää elämääsi.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s