Huolestuttaa

Olen huolissani maamme henkisestä tilasta. Olen huolissani eriarvoisuuden lisääntymisestä. Olen huolissani ihmisten pahoinvoinnista ja pelosta, varsinkin kun se purkautuu vihana.

Olen huolissani ihmisistä, jotka kokevat, että heitä ei kuulla. Olen huolissani ajatuksesta, että osaa mielipiteistä ei saisi ilmaista. Olen huolissani, että nuo mielipiteet jäävät vihan ja asiattomuuksien alle.

Olen huolissani ihmisten tarpeesta etsiä syyllisiä. Olen huolissani siitä, että ihmisiä jaotellaan meihin ja niihin. Olen huolissani, että eri tavalla ajattelevat koetaan vihollisina.

Olen huolissani maassamme toistuvasti ilmenevästä kyvyttömyydestä keskustella asioista. Olen huolissani ajattelusta, jonka mukaan olet joko meidän puolellamme tai meitä vastaan. Olen huolissani kyvyttömyydestä nähdä muuta kuin mustaa ja valkoista.

Olen huolissani kansan kahtiajaosta. Olen huolissani politiikan suunnasta, joka tarkoituksella tai ymmärtämättömyyttään edistää sitä. Olen huolissani kykenemättömyydestä tai haluttomuudesta nähdä ihmisten hätää, oli se sitten omassa maassamme tai rajojen ulkopuolella.

Toivoisin, että erilaisille mielipiteille olisi tilaa. Toivoisin, että media ottaisi faktoihin perustaen esiin erilaisia tapoja ajatella asioista. Toivoisin, että ihmiset olisivat kykeneväisiä ilmaisemaan näkemyksensä asiallisesti ja rauhanomaisesti, sillä jos ne esitetään vihalla höystettynä, koko sanoma vesittyy.

Toivoisin enemmän keskinäistä kunnioitusta. Toivoisin enemmän yhteishenkeä. Toivoisin enemmän yritystä ymmärtää toinen toistamme.

Haluan uskoa, että jokainen ihminen pyrkii kohti hyvää. Kaikki keinot vaan eivät ole yhtä tehokkaita. Kaikki keinot eivät ole myöskään yhtä hyväksyttäviä.

Viha ei ole tehokas keino asioiden ajamiseksi, se ainoastaan lisää vihaa. Se myös lisää usein vihan taustalla olevaa pelkoa. Se näivettää ihmisen ja mitätöi sanoman arvon.

Kohtele toisia kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Se ei ole keneltäkään pois.

2 kommenttia artikkelissa “Huolestuttaa

  1. Huolissani olen minäkin. Huolitellun hyvinvointivaltion pinnan alla kuohuu, ja jos tämä politiikka jatkuu, levottomuudet alkavat. Onhan tätä Euroopassa jo nähty. Vastakkainasettelusta ei seuraa mitään hyvää.

    • Kaikenlaista levottomuutta tuntuu olevan ilmassa vähän siellä sun täällä. Hiljaista kuohuntaa pinnan alla on ollut täällä meilläkin jo pidempään, mutta se näyttää nousevan yhä näkyvämmäksi.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s