Oletko tyytyjä vai maksimoija?

Luin jokin aika sitten mielenkiintoisen artikkelin päätöksenteosta. Siinä ihmiset jaettiin tyytyjiin ja maksimoijiin.

Tyytyjät tekevät päätöksensä, kun heidän kriteereihinsä sopiva vaihtoehto löytyy. Maksimoijat puolestaan haluavat tietää tehneensä parhaan mahdollisen päätöksen: vaikka he löytäisivät vaatimuksiaan vastaavan tuotteen, he eivät tee päätöstä ennen kuin ovat tarkastelleet jokaista vaihtoehtoa.

Artikkelissa viitataan Barry Schwartzin kirjaan The Paradox of Choice (hänen samannimisen Ted-puheensa voi katsoa suomeksi tekstitettynä tästä). Schwartzin mukaan tyytyjät näyttävät olevan maksimoijia onnellisempia. Maksimoijat joutuvat käyttämään paljon aikaa ja energiaa päätöksentekoon, ja tuntevat usein ahdistusta siitä, ovatko sittenkään tekemässä parasta mahdollista päätöstä.

Muistan lapsuudestani erään ostosreissun. Tarvitsin uudet lenkkitossut. Löysin mieleiseni kengät jo ensimmäisestä kaupasta, mutta äitini mielestä oli hyvä kiertää katsomassa mitä muissa kaupoissa olisi. Muistan miten turhautunut olin, olinhan jo löytänyt juuri sopivat! Kiersimme kaikki pikkukaupungin lenkkitossuja myyvät kaupat – palataksemme lopulta ensimmäiseen kauppaan ostamaan ne sopiviksi havaitut kengät. Ne olivat muuten yhdet parhaista lenkkitossuista mitä minulla koskaan on ollut, enää yhtä yksinkertaisia ei kaupoista löydy. (Kaiken lisäksi nykyään myydään juoksukenkiä, lenkkitossut ovat historiaa.)

Se, että joku on päätöksentekijänä tyytyjä, ei tarkoita, etteivätkö hänen kriteerinsä voisi olla korkeat. Itse olen tällainen vaativainen tyytyjä.

Kun olen hankkimassa jotakin uutta, vaatimukseni tuotetta kohtaan ovat korkeat. Olen kirjoittanut lopettaneeni ihan-kivojen tavaroiden ostamisen ja valitsevani tuotteita, jotka ovat omiin tarpeisiini täydellisiä. Kun löydän vaatimuksiani vastaavan tuotteen, hankin sen ja etsintä loppuu siihen paikkaan. Kun kriteerini ovat täyttyneet, olen varma, että löysin sen mitä olin hakemassa. Minun ei tarvitse tietää mitä muuta jossain muualla voisi olla tarjolla.

Ostaminen on minulle niin epämieluisaa puuhaa ja rasittava tapa käyttää aikaa, että olen helpottanut ostoprosessiani jo heti sen alkupäästä. Suosin tuoteryhmittäin tiettyjä muutamia merkkejä ja kauppoja, jotka olen havainnut itselleni toimiviksi. Suurimmassa osassa kaupungin kaupoista en käy (mahdollisen tutustumiskäynnin jälkeen), sillä niillä ei ole tarjota minulle vaatimuksiani vastaavia tuotteita. Ainoastaan jos etsin jotain aivan poikkeuksellista tavallisiin tarpeisiini nähden, saatan joutua käymään liikkeissä, joissa en yleensä käy. Käyttämieni verkkokauppojen lista on myös hyvin lyhyt.

Ennen kuin hankin mitään, mietin tarkkaan, onko sille todellista tarvetta. Jos on, mietin mitä tuotteelta vaaditaan, jotta se täyttäisi tarpeeni niin hyvin kuin mahdollista. Kun näiden vaiheiden jälkeen tiedän tarkkaan mitä haluan, päätöksenteko sopivan tuotteen kohdalle osuessa ei ole vaikeaa.

Tuotevalikoima on nykypäivänä valtavan laaja. Jo ruokakaupan hyllyjen välissä joutuu valitsemaan lukuisista vaihtoehdoista. Ostopäätöksen tekemistä voi helpottaa rajaamalla tarkoin omat kriteerinsä. Se yksinkertaistaa elämää – oli sitten tyytyjä tai maksimoija.

Kumpi sinä olet?

7 kommenttia artikkelissa “Oletko tyytyjä vai maksimoija?

  1. Olen ehdottomasti tyytyjä.Tiedän kyllä milloin olen löytänyt itselleni sopivan.
    Mahtaisivatko muuten Adidas Gazelle -tyyppiset tossut olla sulle mieluisat? Ostin juuri ja mikä ihana jälleennäkemisen tunne. Viimeksi minulla oli sellaiset kahdeksankymmentä luvun alussa…

  2. En oikein osaa sanoa, kumpi olen. Toisaalta en halua enkä kauheesti tykkää shoppailla – paitsi joskus. Ja toisaalta joskus ostan sen riittävän hyvän, mutta sitten useimmiten kuitenkin kiusaan itseäni ja kattelen, mitä se sama olis muualla maksanut ja jahkailen kotona, että oliko se nyt sittenkään hyvä hankinta ja olisko pitänyt ottaa se toinen vaihtoehto… Pyrin kuitenkin ostamaan aina vain tarpeeseen ja vain sellasta, mistä todella tykkään.

    Mä kaipaan kanssa sellasia tavallisia peruslenkkareita. Löysinkin sellaset lopulta jostain urheilukaupasta, merkki on Nike ja ne on just sellaset ihan tavalliset.

  3. Strenghts finder 2.0 kirjan mukaan yksi vahvuuteni on siellä nimetty ominaisuus ”Maximizer”. Eli pyrin aina jokaisesta tilanteesta tuomaan mahdollisimman suuren hyödyn esiin. Se voisi näkyä esimerkiksi sellaisena, että jos minulla on vaikka työmatka kaupunkiin X, pyrin järjestämään siellä vielä muita omia tuttujen tapaamisia samaan syssyyn, vaikka se onkin raskasta. Eli haluan hyödyntää tilanteen mahdollisimman monella tapaa.

  4. Vaativa tyytyjä sanoisin. Minulla on arvoni joiden pohjalta teen hankintoja ja ostopäätöksiä rennolla mielellä 🙂
    Yritän aina tietää tuotteiden tarinan.

  5. Tällä hetkellä oikein tyytyväinen tyytyjä. Olemme rakentamassa taloa ja kaikki tarjonta on roimasti laajempaa kuin ensimmäistä tehdessä vuonna 2005. Rajasimme pintamateriaaleja tarjoavat liikkeet kahteen, nettikauppoja emme selaa. Olemme saaneet kaikki tarpeelliset aika vaivatta ja nopeasti. Ja siltikin uskon persoonallisuuteen, vaikka näin toimien valikoima ei ole kovin uniikkia. Tarkoitus on kuitenkin saada aikaan valmista 😉

  6. Paluuviite: Monellako kenkäparilla pärjää? | Pelkistämisen mestari

  7. Kiitos teille kaikille kommenteistanne!

    katiaviron: Kauniit tossut, kun vain nuo kolme raitaa poistettaisiin… Vältän (toisin sanoen en osta kuin olosuhteiden pakosta) vaatteita ja kenkiä, joissa on näkyviä merkkejä.

    Piia: Valikoiman rajaaminen on hyvä keino päästä helpommalla. Kun ei edes tiedä mitä jossain muualla olisi, on vaikea olla tyytymätön – eikä tarvitse valita järjettömän laajasta valikoimasta.

Mitä mieltä sinä olet?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s